SkolStat: Vad vårdnadshavarna tycker om Wennerbergskolan
Vårnadshavarna för eleverna på Wennerbergskolan svarade på sin senaste skolenkät år 2025.
Wennerbergskolan är en liten grundskola (Åk 1 till 6) i Lidköping, Lidköpings kommun.
Det är en skola med Lidköpings Kommun som huvudman (Huvudmannatyp: Kommun).
Här nedan kan du läsa hela skolenkäten som är uppdelad i flera index. Dessa index bygger på medelvärdet av svaren på en eller flera frågor.
Om du är intresserad av en specifik fråga så hittar du de genom att trycka på knappen "Visa stor innehållsförteckning" nedan.
Innehållsförteckning
Skolenkäten: Vårdnadshavare på Wennerbergskolan (2025)
Om skolenkäten
Skolenkäten genomförs årligen av Skolinspektionen ◳.
Varje år är det hälften av skolorna i Sverige som svarar på enkäten. Det tar därmed minst två år att få fram historiska resultat att jämföra mellan för varje skola.
Skolenkätresultatet är användbart både för dig som vill veta mer om skolan men används också som ett värdefullt underlag i huvudmans och skolans systematiska kvalitetsarbete.
Få ut mer av SkolStat: Jämför dessa resultat mot en annan grupp
För en ännu bättre bild över Wennerbergskolan rekommenderar vi att du jämför den här gruppens resultat mot någon annan grupp på skolan. Det kan finnas stora skillnader mellan vad de olika grupperna tycker om sin skola.
Svarsfrekvens och tillförlitlighet
När Wennerbergskolan genomförde skolenkäten 2025 så var det 35 av 137 vårdnadshavare som svarade på enkäten.
Det motsvarar en svarsfrekvens på 25.5%. Det är tyvärr mycket lågt. Vi rekommenderar att du tar särskild hänsyn till det när du läser resultatet nedan.
Information från skolan
Detta index syftar till att mäta hur väl samarbetet mellan hem och skola upplevs av vårdnadshavarna. Ett väl fungerande samarbete mellan hem och skola är mycket viktigt för varje elevs framgång.
Vårdnadshavare bör känna att de är med och har inflytande över sitt barns kunskapsutveckling.
fig 1. Index: Information från skolan
(Källor: Skolinspektionen, swestat.se)
I arbetet mellan hem och skola har skolan ett särskilt ansvar både i vardagen men också vid utvecklingsamtal, föräldramöten eller andra mer formella möten.
Får du tillräcklig information från personalen om hur ditt barn verkar trivas i skolan?
fig 2a. Får du tillräcklig information från personalen om hur ditt barn verkar trivas i skolan?
(Källor: SI, swestat.se) * Uppskattning
Får du tillräcklig information från personalen om hur ditt barn verkar trivas i skolan?
fig 2b. Får du tillräcklig information från personalen om hur ditt barn verkar trivas i skolan?
(Källor: SI, swestat.se)
Får du tillräcklig information från personalen om hur ditt barn utvecklas kunskapsmässigt?
fig 3a. Får du tillräcklig information från personalen om hur ditt barn utvecklas kunskapsmässigt?
(Källor: SI, swestat.se) * Uppskattning
Får du tillräcklig information från personalen om hur ditt barn utvecklas kunskapsmässigt?
fig 3b. Får du tillräcklig information från personalen om hur ditt barn utvecklas kunskapsmässigt?
(Källor: SI, swestat.se)
Stimulans
Detta index mäter vårdnadshavarnas upplevelse av kvaliteten i undervisningen.
Svaren ger en bild över hur de uppfattar lärarnas förmåga att engagera eleverna, väcka deras intresse för ämnet och stärka deras självförtroende.
fig 4. Index: Stimulans
(Källor: Skolinspektionen, swestat.se)
En intresseväckande och varierad undervisning gör underverk för elevens inre motivation, engagemang och kunskapsutveckling!
Hur ofta verkar lärarna få ditt barn att bli intresserat av skolarbetet?
fig 5. Hur ofta verkar lärarna få ditt barn att bli intresserat av skolarbetet?
(Källor: SI, swestat.se)
Tycker du att ditt barn får tillräckliga utmaningar för att utvecklas i skolarbetet?
fig 6a. Tycker du att ditt barn får tillräckliga utmaningar för att utvecklas i skolarbetet?
(Källor: SI, swestat.se) * Uppskattning
Tycker du att ditt barn får tillräckliga utmaningar för att utvecklas i skolarbetet?
fig 6b. Tycker du att ditt barn får tillräckliga utmaningar för att utvecklas i skolarbetet?
(Källor: SI, swestat.se)
Tycker du att lärarna får ditt barn att tro på sig själv i skolarbetet?
fig 7a. Tycker du att lärarna får ditt barn att tro på sig själv i skolarbetet?
(Källor: SI, swestat.se) * Uppskattning
Tycker du att lärarna får ditt barn att tro på sig själv i skolarbetet?
fig 7b. Tycker du att lärarna får ditt barn att tro på sig själv i skolarbetet?
(Källor: SI, swestat.se)
Stöd
fig 8. Index: Stöd
(Källor: Skolinspektionen, swestat.se)
Hur ofta verkar ditt barn få den hjälp som behövs under lektionerna?
fig 9a. Hur ofta verkar ditt barn få den hjälp som behövs under lektionerna?
(Källor: SI, swestat.se) * Uppskattning
Hur ofta verkar ditt barn få den hjälp som behövs under lektionerna?
fig 9b. Hur ofta verkar ditt barn få den hjälp som behövs under lektionerna?
(Källor: SI, swestat.se)
Tycker du att ditt barn får den hjälp som behövs från skolan för att klara skolarbetet?
fig 10a. Tycker du att ditt barn får den hjälp som behövs från skolan för att klara skolarbetet?
(Källor: SI, swestat.se)
Tycker du att ditt barn får den hjälp som behövs från skolan för att klara skolarbetet?
fig 10b. Tycker du att ditt barn får den hjälp som behövs från skolan för att klara skolarbetet?
(Källor: SI, swestat.se)
Bemötande - lärare
Dessa frågor syftar till att mäta vårdnadshavarnas upplevelse av skolans förmåga att behandla elever lika, oavsett kön eller könsidentitet, och belyser elevernas upplevelse av bemötandet i skolan.
fig 11. Index: Bemötande - lärare
(Källor: Skolinspektionen, swestat.se)
Det är viktigt att främja en miljö där alla elever känner sig respekterade, trygga och likabehandlade så att de kan fokusera på sitt lärande och sin utveckling.
Upplever du att ditt barn blir orättvist behandlat av någon lärare eller annan vuxen i skolan?
fig 12a. Upplever du att ditt barn blir orättvist behandlat av någon lärare eller annan vuxen i skolan?
(Källor: SI, swestat.se) * Uppskattning
Upplever du att ditt barn blir orättvist behandlat av någon lärare eller annan vuxen i skolan?
fig 12b. Upplever du att ditt barn blir orättvist behandlat av någon lärare eller annan vuxen i skolan?
(Källor: SI, swestat.se)
Tycker du att lärarna verkar behandla alla elever lika oavsett om de är flickor, pojkar eller har annan könsidentitet?
fig 13. Tycker du att lärarna verkar behandla alla elever lika oavsett om de är flickor, pojkar eller har annan könsidentitet?
(Källor: SI, swestat.se)
Bemötande - elever
Här frågan man vårdnadshavarna om hur väl skolan och lärarna lyckas med att främja ett positivt bemötande och en trivsam skolmiljö både mellan vuxna och elever samt eleverna emellan.
fig 14. Index: Bemötande - elever
(Källor: Skolinspektionen, swestat.se)
Att eleverna känner att de kan vara sig själva och både beteer sig och blir bemötta på ett respektfullt sätt bidrar starkt till en trygg och trivsam lärmiljö.
Hur uppfattar du att eleverna bemöter varandra i skolan?
fig 15a. Hur uppfattar du att eleverna bemöter varandra i skolan?
(Källor: Skolinspektionen, swestat.se) * Uppskattning
Hur uppfattar du att eleverna bemöter varandra i skolan?
fig 15b. Hur uppfattar du att eleverna bemöter varandra i skolan?
(Källor: Skolinspektionen, swestat.se)
Hur uppfattar du att eleverna bemöter vuxna i skolan?
fig 16a. Hur uppfattar du att eleverna bemöter vuxna i skolan?
(Källor: Skolinspektionen, swestat.se) * Uppskattning
Hur uppfattar du att eleverna bemöter vuxna i skolan?
fig 16b. Hur uppfattar du att eleverna bemöter vuxna i skolan?
(Källor: Skolinspektionen, swestat.se)
Studiero
fig 17. Index: Studiero
(Källor: Skolinspektionen, swestat.se)
Hur ofta verkar det vara så stökigt på lektionerna att ditt barn har svårt att koncentrera sig?
fig 18a. Hur ofta verkar det vara så stökigt på lektionerna att ditt barn har svårt att koncentrera sig?
(Källor: SI, swestat.se) * Uppskattning
Hur ofta verkar det vara så stökigt på lektionerna att ditt barn har svårt att koncentrera sig?
fig 18b. Hur ofta verkar det vara så stökigt på lektionerna att ditt barn har svårt att koncentrera sig?
(Källor: SI, swestat.se)
Hur ofta verkar det vara arbetsro på lektionerna?
fig 19a. Hur ofta verkar det vara arbetsro på lektionerna?
(Källor: Skolinspektionen, swestat.se) * Uppskattning
Hur ofta verkar det vara arbetsro på lektionerna?
fig 19b. Hur ofta verkar det vara arbetsro på lektionerna?
(Källor: Skolinspektionen, swestat.se)
Trygghet
fig 20. Index: Trygghet
(Källor: Skolinspektionen, swestat.se)
Upplever du att ditt barn kan vara sig själv i skolan?
fig 21a. Upplever du att ditt barn kan vara sig själv i skolan?
(Källor: Skolinspektionen, swestat.se) * Uppskattning
Upplever du att ditt barn kan vara sig själv i skolan?
fig 21b. Upplever du att ditt barn kan vara sig själv i skolan?
(Källor: Skolinspektionen, swestat.se)
Upplever du att ditt barn känner sig tryggt i skolan?
fig 22a. Upplever du att ditt barn känner sig tryggt i skolan?
(Källor: Skolinspektionen, swestat.se) * Uppskattning
Upplever du att ditt barn känner sig tryggt i skolan?
fig 22b. Upplever du att ditt barn känner sig tryggt i skolan?
(Källor: Skolinspektionen, swestat.se)
Upplever du att ditt barn känner rädsla för andra elever i skolan?
fig 23a. Upplever du att ditt barn känner rädsla för andra elever i skolan?
(Källor: SI, swestat.se) * Uppskattning
Upplever du att ditt barn känner rädsla för andra elever i skolan?
fig 23b. Upplever du att ditt barn känner rädsla för andra elever i skolan?
(Källor: SI, swestat.se)
Upplever du att ditt barn känner rädsla för någon lärare eller annan vuxen i skolan?
fig 24a. Upplever du att ditt barn känner rädsla för någon lärare eller annan vuxen i skolan?
(Källor: SI, swestat.se) * Uppskattning
Upplever du att ditt barn känner rädsla för någon lärare eller annan vuxen i skolan?
fig 24b. Upplever du att ditt barn känner rädsla för någon lärare eller annan vuxen i skolan?
(Källor: SI, swestat.se)
Elevhälsa
fig 25. Index: Elevhälsa
(Källor: Skolinspektionen, swestat.se)
Hur uppfattar du möjligheterna för eleverna att få stöd från elevhälsan (till exempel skolsköterska, kurator, specialpedagog eller skolpsykolog)?
fig 26a. Hur uppfattar du möjligheterna för eleverna att få stöd från elevhälsan (till exempel skolsköterska, kurator, specialpedagog eller skolpsykolog)?
(Källor: SI, swestat.se) * Uppskattning
Hur uppfattar du möjligheterna för eleverna att få stöd från elevhälsan (till exempel skolsköterska, kurator, specialpedagog eller skolpsykolog)?
fig 26b. Hur uppfattar du möjligheterna för eleverna att få stöd från elevhälsan (till exempel skolsköterska, kurator, specialpedagog eller skolpsykolog)?
(Källor: SI, swestat.se)
Ett elevhälsoarbete som delas av alla på skolan och som också involverar hemmet bidrar starkt till varje elevs möjligheter att tillgodogöra sig sin utbildning.
Tycker du att skolan arbetar för att främja elevernas hälsa?
fig 27. Tycker du att skolan arbetar för att främja elevernas hälsa?
(Källor: Skolinspektionen, swestat.se)
Jämför dessa resultat!
För en mer komplett bild av skolan rekommenderar vi att du passar på och jämför dessa resultat med andra svaranden. Åsikterna kan skilja sig rejält mellan olika grupper.
Det finns så mycket mer statistik att titta på!
För mer information om skolan rekommenderar vi vår sida med all statistik om Wennerbergskolan. Där hittar du nyckeltal kring elever, personal och kunskapsresultat.
Eller du kanske är intresserad av en annan skola i Lidköpings kommun? Eller varför inte titta närmare på skolor i andra kommuner i Västra Götalands län?
Sedan finns ju alltid sidan om skolans huvudman Lidköpings Kommun, som är en guldgruva av information för dig som vill veta mer.
Om inget av detta verkar intressant kan du alltid börja om din resa från startsidan eller söka efter något i rutan nedtill!