SkolStat: Utforska Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet i Sollentuna
Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet är en mindre gymnasieskola i Sollentuna, Sollentuna kommun med cirka 210 elever på skolan (2023/24).
Det är en kommunal skola med Sollentuna Kommun som huvudman.
Kort om senaste skolenkätresultatet (2023)
Eleverna verkar nöjda med sin skola enligt den senaste skolenkäten (7.5 av 10).
Pedagogerna på skolan verkar också nöjda med sin skolas pedagogiska ledning (6.6 av 10) enligt sin senaste skolenkät.
Du hittar hela resultatet av skolans senaste skolenkät längre ner på sidan!
Skolan erbjuder dessa gymnasieprogram
- Ekonomiprogrammet (EK)
- Humanistiska programmet (HU)
- Individuellt alternativ (IMA)
- Naturvetenskapsprogrammet (NA)
- Samhällsvetenskapsprogrammet (SA)
- Språkintroduktion (IMS)
- Teknikprogrammet (TE)
Längre ner hittar du statistik om de olika programmen.
Innehållsförteckning
Jämför Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med Kommunen och Riket
Här jämför vi nyckeltal mellan Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet och Sverige.
Vi delar upp dessa nyckeltal i grupperna
- Elever
- Personal
- Gymnasieprogram
De värden som inte utrycks i % för kommunen och Sverige är medelvärden per skola. Det betyder att vi har summerat alla värden för varje nyckeltal och därefter dividerat det med antalet skolor i kommunen eller riket.
Jämför Nyckeltal: Elever
Nyckeltal: Antal elever
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
Antal elever, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
fig 1. Jämför nyckeltalet Antal elever
för Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel kvinnor (elever)
Nyckeltalet "Andel kvinnor (elever)" ger dig insikter om skolans mångfald och inkludering.
En jämn fördelning mellan flickor och pojkar kan skapa en rättvis inlärningsmiljö som uppmuntrar olika perspektiv. Det kan även påverka hur jämställdhet och kön relateras till i undervisningen.
Detta nyckeltal kan indikera om skolan är en plats där elever känner sig inkluderade.
Det kan också hjälpa dig att förstå skolans sociala miljö och engagemang för jämställdhet.
Andel kvinnor (elever), Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
fig 2. Jämför nyckeltalet Andel kvinnor (elever)
för Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel elever med utländsk bakgrund
Nyckeltalet "Andel elever med utländsk bakgrund" ger insikter om skolans mångfald och inkludering.
En hög andel elever med utländsk bakgrund kan skapa en rik och inkluderande inlärningsmiljö. Det kan också påverka hur kulturell förståelse och global medvetenhet främjas i undervisningen.
Det kan påverka trivsel och den sociala miljön i skolan, och möjligheter att skapa internationella vänskapsband. Nyckeltalet kan också hjälpa dig att förstå skolans sociala miljö och engagemang för kulturell inkludering.
Andel elever med utländsk bakgrund, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
fig 3. Jämför nyckeltalet Andel elever med utländsk bakgrund
för Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel elever med högutbildade föräldrar
Nyckeltalet "Andel elever med högutbildade föräldrar" ger dig insikter om skolans socioekonomiska mångfald.
Det kan påverka undervisningens kultur och förväntningar. Det är viktigt för att avgöra om skolan kan erbjuda rätt stöd för ditt barn, oavsett föräldrarnas utbildningsnivå.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan är bra för ett barn att nå sin fulla potential oavsett bakgrund.
Andel elever med högutbildade föräldrar, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
fig 4. Jämför nyckeltalet Andel elever med högutbildade föräldrar
för Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Antal elever per lärartjänst
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
Antal elever per lärartjänst, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
fig 5. Jämför nyckeltalet Antal elever per lärartjänst
för Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Jämför Nyckeltal: Personal
Nyckeltal: Rektor + lärare (heltidstjänster)
Nyckeltalet "Rektor + lärare (heltidstjänster)" ger en indikation på skolans totala personalresurser.
Om det är rätt balans mellan rektor och lärare betyder det att skolan har tillräckligt med ledare och lärare, vilket kan leda till att eleverna får en bra undervisning och rätt stöd.
Detta nyckeltal är en viktig faktor för att bedöma skolans organisatoriska struktur och dess förmåga att erbjuda en positiv och produktiv lärandemiljö.
Rektor + lärare (heltidstjänster), Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
fig 6. Jämför nyckeltalet Rektor + lärare (heltidstjänster)
för Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Rektor (heltidstjänster)
Nyckeltalet "Rektor (heltidstjänster)" ger en indikation på hur mycket tid rektorn har att leda skolan.
En rektor med en heltidstjänst har mer tid att hantera skolans dagliga verksamhet och att stödja lärarna och eleverna.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har tillräcklig ledning för att kunna skapa en positiv och välfungerande skolmiljö.
Rektor (heltidstjänster), Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
fig 7. Jämför nyckeltalet Rektor (heltidstjänster)
för Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Lärare (heltidstjänster)
Nyckeltal: Lärare (heltidstjänster) indikerar hur många lärare skolan har i förhållande till antalet elever. Det kan påverka den personliga uppmärksamheten och kvaliteten på undervisningen eleverna kommer att få.
Om det finns för få lärare kan det vara svårt att få svar på frågor, individuell hjälp och stöd. Å andra sidan, om det finns tillräckligt med lärare, kan det finnas en bättre möjlighet att trivas i skolan och lyckas med sina studier.
Därför är detta nyckeltal viktigt för att säkerställa att eleverna får den utbildning och uppmärksamhet som behövs för att blomstra i skolan.
Lärare (heltidstjänster), Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
fig 8. Jämför nyckeltalet Lärare (heltidstjänster)
för Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel kvinnor (personal)
Nyckeltalet "Andel kvinnor" visar hur många kvinnor som är anställda i förhållande till det totala antalet anställda.
Det kan peka på organisationens mångfald och engagemang för jämställdhet.
Det kan då hjälpa dig att förstå om arbetsplatsen främjar inkludering och lika möjligheter för alla.
Andel kvinnor (personal), Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
fig 9. Jämför nyckeltalet Andel kvinnor (personal)
för Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel behöriga lärare
Nyckeltalet "Andel behöriga lärare" visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens har större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
Andel behöriga lärare, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
fig 10. Jämför nyckeltalet Andel behöriga lärare
för Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel specialpedagogtjänster
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
Andel specialpedagogtjänster, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
fig 11. Jämför nyckeltalet Andel specialpedagogtjänster
för Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Antal speciallärartjänster
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda den hjälp dessa elever behöver.
Antal speciallärartjänster, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
fig 12. Jämför nyckeltalet Antal speciallärartjänster
för Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel tillsvidareanställd personal
Nyckeltalet "Andel tillsvidareanställd personal" visar hur många som har permanenta jobb jämfört med tillfälliga anställda.
Det ger en uppfattning om stabiliteten och möjligheterna till långsiktig anställning inom organisationen.
Det är viktigt för att bedöma arbetsplatsens karriärmöjligheter och stabilitet.
Andel tillsvidareanställd personal, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
fig 13. Jämför nyckeltalet Andel tillsvidareanställd personal
för Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Jämför Nyckeltal per Gymnasieprogram
Nyckeltal för Ekonomiprogrammet (EK)
Antal elever, EK, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 14. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för EK, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, EK, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 15. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för EK, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, EK, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 16. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för EK, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, EK, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 17. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för EK, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, EK, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 18. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för EK, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Humanistiska programmet (HU)
Antal elever, HU, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 19. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för HU, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, HU, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 20. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för HU, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, HU, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 21. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för HU, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, HU, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 22. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för HU, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Individuellt alternativ (IMA)
Antal elever, IMA, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 23. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för IMA, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, IMA, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 24. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för IMA, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, IMA, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 25. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för IMA, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, IMA, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 26. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för IMA, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, IMA, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 27. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för IMA, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Naturvetenskapsprogrammet (NA)
Antal elever, NA, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 28. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för NA, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, NA, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 29. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för NA, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, NA, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 30. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för NA, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, NA, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 31. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för NA, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, NA, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 32. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för NA, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Samhällsvetenskapsprogrammet (SA)
Antal elever, SA, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 33. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för SA, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, SA, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 34. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för SA, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, SA, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 35. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för SA, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, SA, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 36. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för SA, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, SA, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 37. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för SA, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Språkintroduktion (IMS)
Antal elever, IMS, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 38. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för IMS, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, IMS, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 39. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för IMS, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, IMS, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 40. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för IMS, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, IMS, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 41. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för IMS, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, IMS, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 42. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för IMS, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Teknikprogrammet (TE)
Antal elever, TE, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 43. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för TE, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, TE, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 44. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för TE, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, TE, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 45. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för TE, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, TE, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 46. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för TE, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, TE, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 47. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för TE, Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Skolenkäten: Elevernas och Lärarnas Värdefulla Åsikter om Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
Skolenkäten genomförs av Skolinspektionen.
Vi tycker att resultatet av enkäten är speciellt värdefullt för dig som vill veta mer om skolan.
Det är ju trots allt eleverna och lärarna på gymnasieskolan som tycker till!
Resultatet från skolenkäten används självklart också i huvudmans och skolans systematiska kvalitetsarbete.
Det senaste skolenkätresultatet (2023)
Välj den skolenkät som du är intresserad av!
- Elever på Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet (2023)
- Lärare på Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet (2023)
Skolor i Sollentuna kommun som erbjuder samma program
Om du är nyfiken på vilka andra skolor i Sollentuna kommun som erbjuder något av de program som Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet har kan du följa länken nedan!
- Ekonomiprogrammet (5 st skolor)
- Humanistiska programmet (3 st skolor)
- Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet är den enda skolan vi har i SkolStat som erbjuder Individuellt alternativ (IMA) i Sollentuna kommun
- Naturvetenskapsprogrammet (5 st skolor)
- Samhällsvetenskapsprogrammet (5 st skolor)
- Språkintroduktion (2 st skolor)
- Teknikprogrammet (4 st skolor)
Address och kontaktuppgifter till Rudbeck Introduktionsprogrammet och Löpargymnasiet
Använd gärna kontaktuppgifterna nedan för att komma i kontakt med skolan.
- Telefon: 08-57921800
- Besöksadress: Malla Silfverstolpes väg 3, 19251 Sollentuna ◳
- Hemsida: http://www.rudbeck.se ◳
Grattis! Bra jobbat!
Det är få som tar sig hela vägen ner igenom alla dessa nyckeltal!
Ett stort tack för ditt engagemang för skolstatistik.
Sverige behöver fler som dig. Bra där!
Nu kanske vi kan intressera dig för någon annan skola i Sollentuna kommun? Eller varför inte titta närmare på skolor i andra kommuner i Stockholms län?
Sedan får vi inte glömma statistiken om skolans huvudman Sollentuna Kommun. Det kan vara en guldgruva för någon som dig!
Och om inte det faller dig i smaken har vi alltid startsidan eller sökrutan nedtill?