SkolStat: Utforska Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde i Skövde
Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde är en större gymnasieskola i Skövde, Skövde kommun med cirka 420 elever på skolan (2023/24).
Det är en fristående skola med Dbgy Juvelen AB som huvudman.
Kort om senaste skolenkätresultatet (2023)
Eleverna verkar mindre nöjda med sin skola enligt den senaste skolenkäten (5.6 av 10).
Pedagogerna på skolan verkar i sin tur mycket nöjda med sin skolas pedagogiska ledning (8.5 av 10) enligt sin senaste skolenkät.
Du hittar hela resultatet av skolans senaste skolenkät längre ner på sidan!
Skolan erbjuder dessa gymnasieprogram
- Barn- och fritidsprogrammet (BF)
- Ekonomiprogrammet (EK)
- Hantverksprogrammet (HV)
- Hotell- och turismprogrammet (HT)
- Programinriktat val (IMV)
- Samhällsvetenskapsprogrammet (SA)
- Vård- och omsorgsprogrammet (VO)
Längre ner hittar du statistik om de olika programmen.
Innehållsförteckning
Jämför Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med Kommunen och Riket
Här jämför vi nyckeltal mellan Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde och Sverige.
Vi delar upp dessa nyckeltal i grupperna
- Elever
- Personal
- Gymnasieprogram
De värden som inte utrycks i % för kommunen och Sverige är medelvärden per skola. Det betyder att vi har summerat alla värden för varje nyckeltal och därefter dividerat det med antalet skolor i kommunen eller riket.
Jämför Nyckeltal: Elever
Nyckeltal: Antal elever
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
Antal elever, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
fig 1. Jämför nyckeltalet Antal elever
för Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel kvinnor (elever)
Nyckeltalet "Andel kvinnor (elever)" ger dig insikter om skolans mångfald och inkludering.
En jämn fördelning mellan flickor och pojkar kan skapa en rättvis inlärningsmiljö som uppmuntrar olika perspektiv. Det kan även påverka hur jämställdhet och kön relateras till i undervisningen.
Detta nyckeltal kan indikera om skolan är en plats där elever känner sig inkluderade.
Det kan också hjälpa dig att förstå skolans sociala miljö och engagemang för jämställdhet.
Andel kvinnor (elever), Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
fig 2. Jämför nyckeltalet Andel kvinnor (elever)
för Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel elever med utländsk bakgrund
Nyckeltalet "Andel elever med utländsk bakgrund" ger insikter om skolans mångfald och inkludering.
En hög andel elever med utländsk bakgrund kan skapa en rik och inkluderande inlärningsmiljö. Det kan också påverka hur kulturell förståelse och global medvetenhet främjas i undervisningen.
Det kan påverka trivsel och den sociala miljön i skolan, och möjligheter att skapa internationella vänskapsband. Nyckeltalet kan också hjälpa dig att förstå skolans sociala miljö och engagemang för kulturell inkludering.
Andel elever med utländsk bakgrund, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
fig 3. Jämför nyckeltalet Andel elever med utländsk bakgrund
för Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel elever med högutbildade föräldrar
Nyckeltalet "Andel elever med högutbildade föräldrar" ger dig insikter om skolans socioekonomiska mångfald.
Det kan påverka undervisningens kultur och förväntningar. Det är viktigt för att avgöra om skolan kan erbjuda rätt stöd för ditt barn, oavsett föräldrarnas utbildningsnivå.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan är bra för ett barn att nå sin fulla potential oavsett bakgrund.
Andel elever med högutbildade föräldrar, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
fig 4. Jämför nyckeltalet Andel elever med högutbildade föräldrar
för Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Antal elever per lärartjänst
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
Antal elever per lärartjänst, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
fig 5. Jämför nyckeltalet Antal elever per lärartjänst
för Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Antal elever per Studie- och yrkesvägledare
Nyckeltalet "Antal elever per Studie- och yrkesvägledare" är viktigt när du tittar på skolans förmåga att erbjuda personlig karriärvägledning.
Det visar hur många elever varje vägledare ansvarar för och påverkar direkt vägledningens kvalitet.
En lägre kvot möjliggör bättre individuell uppmärksamhet och stöd för elevernas karriärval.
Det är viktigt för att säkerställa att eleverna får rätt stöd i sina framtida planer och beslut om studier och yrken.
Antal elever per Studie- och yrkesvägledare, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
fig 6. Jämför nyckeltalet Antal elever per Studie- och yrkesvägledare
för Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Jämför Nyckeltal: Personal
Nyckeltal: Rektor + lärare (heltidstjänster)
Nyckeltalet "Rektor + lärare (heltidstjänster)" ger en indikation på skolans totala personalresurser.
Om det är rätt balans mellan rektor och lärare betyder det att skolan har tillräckligt med ledare och lärare, vilket kan leda till att eleverna får en bra undervisning och rätt stöd.
Detta nyckeltal är en viktig faktor för att bedöma skolans organisatoriska struktur och dess förmåga att erbjuda en positiv och produktiv lärandemiljö.
Rektor + lärare (heltidstjänster), Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
fig 7. Jämför nyckeltalet Rektor + lärare (heltidstjänster)
för Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Rektor (heltidstjänster)
Nyckeltalet "Rektor (heltidstjänster)" ger en indikation på hur mycket tid rektorn har att leda skolan.
En rektor med en heltidstjänst har mer tid att hantera skolans dagliga verksamhet och att stödja lärarna och eleverna.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har tillräcklig ledning för att kunna skapa en positiv och välfungerande skolmiljö.
Rektor (heltidstjänster), Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
fig 8. Jämför nyckeltalet Rektor (heltidstjänster)
för Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Lärare (heltidstjänster)
Nyckeltal: Lärare (heltidstjänster) indikerar hur många lärare skolan har i förhållande till antalet elever. Det kan påverka den personliga uppmärksamheten och kvaliteten på undervisningen eleverna kommer att få.
Om det finns för få lärare kan det vara svårt att få svar på frågor, individuell hjälp och stöd. Å andra sidan, om det finns tillräckligt med lärare, kan det finnas en bättre möjlighet att trivas i skolan och lyckas med sina studier.
Därför är detta nyckeltal viktigt för att säkerställa att eleverna får den utbildning och uppmärksamhet som behövs för att blomstra i skolan.
Lärare (heltidstjänster), Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
fig 9. Jämför nyckeltalet Lärare (heltidstjänster)
för Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel kvinnor (personal)
Nyckeltalet "Andel kvinnor" visar hur många kvinnor som är anställda i förhållande till det totala antalet anställda.
Det kan peka på organisationens mångfald och engagemang för jämställdhet.
Det kan då hjälpa dig att förstå om arbetsplatsen främjar inkludering och lika möjligheter för alla.
Andel kvinnor (personal), Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
fig 10. Jämför nyckeltalet Andel kvinnor (personal)
för Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel behöriga lärare
Nyckeltalet "Andel behöriga lärare" visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens har större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
Andel behöriga lärare, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
fig 11. Jämför nyckeltalet Andel behöriga lärare
för Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel specialpedagogtjänster
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
Andel specialpedagogtjänster, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
fig 12. Jämför nyckeltalet Andel specialpedagogtjänster
för Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Antal speciallärartjänster
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda den hjälp dessa elever behöver.
Antal speciallärartjänster, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
fig 13. Jämför nyckeltalet Antal speciallärartjänster
för Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Studie- och yrkesvägledartjänster (SYV)
Nyckeltalet "Studie- och yrkesvägledartjänster" är viktigt när du tittar på skolans förmåga att erbjuda personlig karriärvägledning. Det visar hur många heltidstjänster som finns på skolan.
Det är viktigt för eleverna att de får rätt stöd i sina tankar om framtiden och i sina beslut om studier och yrken.
Med fler än en SYV på skolan finns det möjligheter till samarbete mellan SYV:ar som i sin tur ger förutsättningar för en bättre kvalitet i den vägledning eleverna får.
Studie- och yrkesvägledartjänster (SYV), Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
fig 14. Jämför nyckeltalet Studie- och yrkesvägledartjänster (SYV)
för Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel tillsvidareanställd personal
Nyckeltalet "Andel tillsvidareanställd personal" visar hur många som har permanenta jobb jämfört med tillfälliga anställda.
Det ger en uppfattning om stabiliteten och möjligheterna till långsiktig anställning inom organisationen.
Det är viktigt för att bedöma arbetsplatsens karriärmöjligheter och stabilitet.
Andel tillsvidareanställd personal, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
fig 15. Jämför nyckeltalet Andel tillsvidareanställd personal
för Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Jämför Nyckeltal per Gymnasieprogram
Nyckeltal för Barn- och fritidsprogrammet (BF)
Antal elever, BF, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 16. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för BF, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, BF, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 17. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för BF, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, BF, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 18. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för BF, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, BF, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 19. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för BF, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, BF, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 20. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för BF, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever), BF, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Genomsnittlig betygspoäng för alla elever" mäter de genomsnittliga betygspoängen som alla elever uppnår under sin skolgång.
Det visar hur väl alla eleverna på programmet presterar, vilket är viktigt för att bedöma programmets totala akademiska prestation och undervisningens kvalitet.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng för alla elever kan indikera att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att eleverna presterar väl överlag.
Det visar på en sund inlärningsmiljö och kan vara en faktor som kan locka fler elever till skolan.
fig 21. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever)
för BF, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen), BF, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
"Genomsnittlig betygspoäng för elever med examen" är ett nyckeltal som visar elevernas genomsnittliga akademiska prestationer vid examen.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng kan betyda att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att elever och lärare presterar och samarbetar väl.
Det här kan hjälpa dig att avgöra om gymnasieprogrammet uppfyller dina akademiska mål och förväntningar.
fig 22. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen)
för BF, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel elever med examen inom 3 år, BF, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Andel elever med examen inom 3 år" mäter hur många elever som slutför sin utbildning inom den förväntade tidsramen.
Det är viktigt eftersom det ger insikter om skolans effektivitet när det gäller att hjälpa eleverna att nå sina mål.
En hög andel elever som tar examen inom tre år kan tyda på att skolan, och gymnasieprogrammet har effektiv organisation och ett gediget stödsystem. Vilket i sin tur innebär att eleverna har en bättre chans att slutföra sin utbildning enligt planen och gå vidare till högre utbildning eller yrkesliv.
fig 23. Jämför nyckeltalet: Andel elever med examen inom 3 år
för BF, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng min, BF, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Antagningspoäng Min" visar den lägsta poängnivån som krävdes för att bli antagen till ett program.
Det är av betydelse eftersom det ger en uppfattning om tröskeln för att få tillträde till programmet.
En lägre minimipoäng kan betyda att skolan har en mer inkluderande antagningspolicy och kan vara mer tillgänglig för en bredare elevbas.
fig 24. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng min
för BF, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng medel, BF, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Antagningspoäng Medel" visar den genomsnittliga poängnivån som krävs för en elev att bli antagen till ett program.
Det är en viktig indikator på skolans akademiska krav och konkurrenskraft.
Ett högre medelvärde för antagningspoängen kan tyda på att skolan har höga akademiska krav och att eleverna som antas är välpresterande.
Det kan även indikera skolans rykte och popularitet.
Det kan hjälpa dig att bedöma om skolan matchar dina akademiska mål och förväntningar.
fig 25. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng medel
för BF, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Ekonomiprogrammet (EK)
Antal elever, EK, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 26. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för EK, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, EK, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 27. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för EK, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, EK, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 28. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för EK, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, EK, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 29. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för EK, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, EK, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 30. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för EK, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng min, EK, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Antagningspoäng Min" visar den lägsta poängnivån som krävdes för att bli antagen till ett program.
Det är av betydelse eftersom det ger en uppfattning om tröskeln för att få tillträde till programmet.
En lägre minimipoäng kan betyda att skolan har en mer inkluderande antagningspolicy och kan vara mer tillgänglig för en bredare elevbas.
fig 31. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng min
för EK, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng medel, EK, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Antagningspoäng Medel" visar den genomsnittliga poängnivån som krävs för en elev att bli antagen till ett program.
Det är en viktig indikator på skolans akademiska krav och konkurrenskraft.
Ett högre medelvärde för antagningspoängen kan tyda på att skolan har höga akademiska krav och att eleverna som antas är välpresterande.
Det kan även indikera skolans rykte och popularitet.
Det kan hjälpa dig att bedöma om skolan matchar dina akademiska mål och förväntningar.
fig 32. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng medel
för EK, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Hantverksprogrammet (HV)
Antal elever, HV, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 33. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för HV, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, HV, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 34. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för HV, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, HV, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 35. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för HV, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, HV, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 36. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för HV, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, HV, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 37. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för HV, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever), HV, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Genomsnittlig betygspoäng för alla elever" mäter de genomsnittliga betygspoängen som alla elever uppnår under sin skolgång.
Det visar hur väl alla eleverna på programmet presterar, vilket är viktigt för att bedöma programmets totala akademiska prestation och undervisningens kvalitet.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng för alla elever kan indikera att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att eleverna presterar väl överlag.
Det visar på en sund inlärningsmiljö och kan vara en faktor som kan locka fler elever till skolan.
fig 38. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever)
för HV, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen), HV, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
"Genomsnittlig betygspoäng för elever med examen" är ett nyckeltal som visar elevernas genomsnittliga akademiska prestationer vid examen.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng kan betyda att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att elever och lärare presterar och samarbetar väl.
Det här kan hjälpa dig att avgöra om gymnasieprogrammet uppfyller dina akademiska mål och förväntningar.
fig 39. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen)
för HV, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel elever med examen inom 3 år, HV, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Andel elever med examen inom 3 år" mäter hur många elever som slutför sin utbildning inom den förväntade tidsramen.
Det är viktigt eftersom det ger insikter om skolans effektivitet när det gäller att hjälpa eleverna att nå sina mål.
En hög andel elever som tar examen inom tre år kan tyda på att skolan, och gymnasieprogrammet har effektiv organisation och ett gediget stödsystem. Vilket i sin tur innebär att eleverna har en bättre chans att slutföra sin utbildning enligt planen och gå vidare till högre utbildning eller yrkesliv.
fig 40. Jämför nyckeltalet: Andel elever med examen inom 3 år
för HV, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng min, HV, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Antagningspoäng Min" visar den lägsta poängnivån som krävdes för att bli antagen till ett program.
Det är av betydelse eftersom det ger en uppfattning om tröskeln för att få tillträde till programmet.
En lägre minimipoäng kan betyda att skolan har en mer inkluderande antagningspolicy och kan vara mer tillgänglig för en bredare elevbas.
fig 41. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng min
för HV, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng medel, HV, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Antagningspoäng Medel" visar den genomsnittliga poängnivån som krävs för en elev att bli antagen till ett program.
Det är en viktig indikator på skolans akademiska krav och konkurrenskraft.
Ett högre medelvärde för antagningspoängen kan tyda på att skolan har höga akademiska krav och att eleverna som antas är välpresterande.
Det kan även indikera skolans rykte och popularitet.
Det kan hjälpa dig att bedöma om skolan matchar dina akademiska mål och förväntningar.
fig 42. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng medel
för HV, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Hotell- och turismprogrammet (HT)
Antal elever, HT, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 43. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för HT, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, HT, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 44. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för HT, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, HT, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 45. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för HT, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, HT, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 46. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för HT, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, HT, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 47. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för HT, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever), HT, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Genomsnittlig betygspoäng för alla elever" mäter de genomsnittliga betygspoängen som alla elever uppnår under sin skolgång.
Det visar hur väl alla eleverna på programmet presterar, vilket är viktigt för att bedöma programmets totala akademiska prestation och undervisningens kvalitet.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng för alla elever kan indikera att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att eleverna presterar väl överlag.
Det visar på en sund inlärningsmiljö och kan vara en faktor som kan locka fler elever till skolan.
fig 48. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever)
för HT, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen), HT, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
"Genomsnittlig betygspoäng för elever med examen" är ett nyckeltal som visar elevernas genomsnittliga akademiska prestationer vid examen.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng kan betyda att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att elever och lärare presterar och samarbetar väl.
Det här kan hjälpa dig att avgöra om gymnasieprogrammet uppfyller dina akademiska mål och förväntningar.
fig 49. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen)
för HT, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng min, HT, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Antagningspoäng Min" visar den lägsta poängnivån som krävdes för att bli antagen till ett program.
Det är av betydelse eftersom det ger en uppfattning om tröskeln för att få tillträde till programmet.
En lägre minimipoäng kan betyda att skolan har en mer inkluderande antagningspolicy och kan vara mer tillgänglig för en bredare elevbas.
fig 50. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng min
för HT, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng medel, HT, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Antagningspoäng Medel" visar den genomsnittliga poängnivån som krävs för en elev att bli antagen till ett program.
Det är en viktig indikator på skolans akademiska krav och konkurrenskraft.
Ett högre medelvärde för antagningspoängen kan tyda på att skolan har höga akademiska krav och att eleverna som antas är välpresterande.
Det kan även indikera skolans rykte och popularitet.
Det kan hjälpa dig att bedöma om skolan matchar dina akademiska mål och förväntningar.
fig 51. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng medel
för HT, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Programinriktat val (IMV)
Antal elever, IMV, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 52. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för IMV, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, IMV, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 53. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för IMV, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, IMV, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 54. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för IMV, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, IMV, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 55. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för IMV, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, IMV, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 56. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för IMV, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Samhällsvetenskapsprogrammet (SA)
Antal elever, SA, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 57. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för SA, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, SA, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 58. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för SA, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, SA, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 59. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för SA, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, SA, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 60. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för SA, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, SA, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 61. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för SA, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel med grundläggande högskolebehörighet, SA, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Andel med grundläggande högskolebehörighet" visar andelen elever som är redo för högre utbildning.
Alltså den procentuella andel av elever som uppnår de krav som ställs för att kunna gå vidare till högskola eller universitet.
En hög andel elever med grundläggande högskolebehörighet indikerar att skolan är effektiv och lyckas väl med att förbereda eleverna för högre studier.
Det kan vara avgörande för elever som strävar efter att fortsätta sin utbildning efter gymnasiet.
fig 62. Jämför nyckeltalet: Andel med grundläggande högskolebehörighet
för SA, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever), SA, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Genomsnittlig betygspoäng för alla elever" mäter de genomsnittliga betygspoängen som alla elever uppnår under sin skolgång.
Det visar hur väl alla eleverna på programmet presterar, vilket är viktigt för att bedöma programmets totala akademiska prestation och undervisningens kvalitet.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng för alla elever kan indikera att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att eleverna presterar väl överlag.
Det visar på en sund inlärningsmiljö och kan vara en faktor som kan locka fler elever till skolan.
fig 63. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever)
för SA, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen), SA, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
"Genomsnittlig betygspoäng för elever med examen" är ett nyckeltal som visar elevernas genomsnittliga akademiska prestationer vid examen.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng kan betyda att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att elever och lärare presterar och samarbetar väl.
Det här kan hjälpa dig att avgöra om gymnasieprogrammet uppfyller dina akademiska mål och förväntningar.
fig 64. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen)
för SA, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel elever med examen inom 3 år, SA, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Andel elever med examen inom 3 år" mäter hur många elever som slutför sin utbildning inom den förväntade tidsramen.
Det är viktigt eftersom det ger insikter om skolans effektivitet när det gäller att hjälpa eleverna att nå sina mål.
En hög andel elever som tar examen inom tre år kan tyda på att skolan, och gymnasieprogrammet har effektiv organisation och ett gediget stödsystem. Vilket i sin tur innebär att eleverna har en bättre chans att slutföra sin utbildning enligt planen och gå vidare till högre utbildning eller yrkesliv.
fig 65. Jämför nyckeltalet: Andel elever med examen inom 3 år
för SA, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng min, SA, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Antagningspoäng Min" visar den lägsta poängnivån som krävdes för att bli antagen till ett program.
Det är av betydelse eftersom det ger en uppfattning om tröskeln för att få tillträde till programmet.
En lägre minimipoäng kan betyda att skolan har en mer inkluderande antagningspolicy och kan vara mer tillgänglig för en bredare elevbas.
fig 66. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng min
för SA, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng medel, SA, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Antagningspoäng Medel" visar den genomsnittliga poängnivån som krävs för en elev att bli antagen till ett program.
Det är en viktig indikator på skolans akademiska krav och konkurrenskraft.
Ett högre medelvärde för antagningspoängen kan tyda på att skolan har höga akademiska krav och att eleverna som antas är välpresterande.
Det kan även indikera skolans rykte och popularitet.
Det kan hjälpa dig att bedöma om skolan matchar dina akademiska mål och förväntningar.
fig 67. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng medel
för SA, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Vård- och omsorgsprogrammet (VO)
Antal elever, VO, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 68. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för VO, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, VO, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 69. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för VO, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, VO, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 70. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för VO, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, VO, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 71. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för VO, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, VO, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 72. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för VO, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel med grundläggande högskolebehörighet, VO, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Andel med grundläggande högskolebehörighet" visar andelen elever som är redo för högre utbildning.
Alltså den procentuella andel av elever som uppnår de krav som ställs för att kunna gå vidare till högskola eller universitet.
En hög andel elever med grundläggande högskolebehörighet indikerar att skolan är effektiv och lyckas väl med att förbereda eleverna för högre studier.
Det kan vara avgörande för elever som strävar efter att fortsätta sin utbildning efter gymnasiet.
fig 73. Jämför nyckeltalet: Andel med grundläggande högskolebehörighet
för VO, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever), VO, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Genomsnittlig betygspoäng för alla elever" mäter de genomsnittliga betygspoängen som alla elever uppnår under sin skolgång.
Det visar hur väl alla eleverna på programmet presterar, vilket är viktigt för att bedöma programmets totala akademiska prestation och undervisningens kvalitet.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng för alla elever kan indikera att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att eleverna presterar väl överlag.
Det visar på en sund inlärningsmiljö och kan vara en faktor som kan locka fler elever till skolan.
fig 74. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever)
för VO, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen), VO, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
"Genomsnittlig betygspoäng för elever med examen" är ett nyckeltal som visar elevernas genomsnittliga akademiska prestationer vid examen.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng kan betyda att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att elever och lärare presterar och samarbetar väl.
Det här kan hjälpa dig att avgöra om gymnasieprogrammet uppfyller dina akademiska mål och förväntningar.
fig 75. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen)
för VO, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng min, VO, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Antagningspoäng Min" visar den lägsta poängnivån som krävdes för att bli antagen till ett program.
Det är av betydelse eftersom det ger en uppfattning om tröskeln för att få tillträde till programmet.
En lägre minimipoäng kan betyda att skolan har en mer inkluderande antagningspolicy och kan vara mer tillgänglig för en bredare elevbas.
fig 76. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng min
för VO, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng medel, VO, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Nyckeltalet "Antagningspoäng Medel" visar den genomsnittliga poängnivån som krävs för en elev att bli antagen till ett program.
Det är en viktig indikator på skolans akademiska krav och konkurrenskraft.
Ett högre medelvärde för antagningspoängen kan tyda på att skolan har höga akademiska krav och att eleverna som antas är välpresterande.
Det kan även indikera skolans rykte och popularitet.
Det kan hjälpa dig att bedöma om skolan matchar dina akademiska mål och förväntningar.
fig 77. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng medel
för VO, Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Skolenkäten: Elevernas och Lärarnas Värdefulla Åsikter om Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Skolenkäten genomförs av Skolinspektionen.
Vi tycker att resultatet av enkäten är speciellt värdefullt för dig som vill veta mer om skolan.
Det är ju trots allt eleverna och lärarna på gymnasieskolan som tycker till!
Resultatet från skolenkäten används självklart också i huvudmans och skolans systematiska kvalitetsarbete.
Det senaste skolenkätresultatet (2023)
Välj den skolenkät som du är intresserad av!
- Elever på Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde (2023)
- Lärare på Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde (2023)
Skolor i Skövde kommun som erbjuder samma program
Om du är nyfiken på vilka andra skolor i Skövde kommun som erbjuder något av de program som Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde har kan du följa länken nedan!
- Barn- och fritidsprogrammet (3 st skolor)
- Ekonomiprogrammet (3 st skolor)
- Hantverksprogrammet (3 st skolor)
- Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde är den enda skolan vi har i SkolStat som erbjuder Hotell- och turismprogrammet (HT) i Skövde kommun
- Programinriktat val (3 st skolor)
- Samhällsvetenskapsprogrammet (4 st skolor)
- Vård- och omsorgsprogrammet (3 st skolor)
Address och kontaktuppgifter till Drottning Blankas Gymnasieskola Skövde
Använd gärna kontaktuppgifterna nedan för att komma i kontakt med skolan.
- Telefon: 0500-659801
- Besöksadress: Kavelbrovägen 2C, 54136 Skövde ◳
- Hemsida: https://drottningblanka.se/ ◳
Grattis! Bra jobbat!
Det är få som tar sig hela vägen ner igenom alla dessa nyckeltal!
Ett stort tack för ditt engagemang för skolstatistik.
Sverige behöver fler som dig. Bra där!
Nu kanske vi kan intressera dig för någon annan skola i Skövde kommun? Eller varför inte titta närmare på skolor i andra kommuner i Västra Götalands län?
Sedan får vi inte glömma statistiken om skolans huvudman Dbgy Juvelen AB. Det kan vara en guldgruva för någon som dig!
Och om inte det faller dig i smaken har vi alltid startsidan eller sökrutan nedtill?