SkolStat: Utforska Lindeskolan LS 2 i Lindesberg
Lindeskolan LS 2 är en liten gymnasieskola i Lindesberg, Lindesbergs kommun med cirka 130 elever på skolan.
Det är en kommunal skola med Lindesbergs Kommun som huvudman.
Kort om senaste skolenkätresultatet (2023)
Eleverna verkar nöjda med sin skola enligt den senaste skolenkäten (8.0 av 10).
Du hittar hela resultatet av skolans senaste skolenkät längre ner på sidan!
Skolan erbjuder dessa gymnasieprogram
- Ekonomiprogrammet (EK)
- Estetiska programmet (ES)
- Individuellt alternativ (IMA)
- Programinriktat val (IMV)
- Samhällsvetenskapsprogrammet (SA)
- Språkintroduktion (IMS)
- Vård- och omsorgsprogrammet (VO)
- Yrkesintroduktion (IMY)
Längre ner hittar du statistik om de olika programmen.
Innehållsförteckning
Jämför Lindeskolan LS 2 med Kommunen och Riket
Här jämför vi nyckeltal mellan Lindeskolan LS 2 och Sverige.
Vi delar upp dessa nyckeltal i grupperna
- Elever
- Personal
- Gymnasieprogram
De värden som inte utrycks i % för kommunen och Sverige är medelvärden per skola. Det betyder att vi har summerat alla värden för varje nyckeltal och därefter dividerat det med antalet skolor i kommunen eller riket.
Jämför Nyckeltal: Elever
Nyckeltal: Antal elever
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
Antal elever, Lindeskolan LS 2
fig 1. Jämför nyckeltalet Antal elever
för Lindeskolan LS 2 med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Nyckeltal: Andel kvinnor (elever)
Nyckeltalet "Andel kvinnor (elever)" ger dig insikter om skolans mångfald och inkludering.
En jämn fördelning mellan flickor och pojkar kan skapa en rättvis inlärningsmiljö som uppmuntrar olika perspektiv. Det kan även påverka hur jämställdhet och kön relateras till i undervisningen.
Detta nyckeltal kan indikera om skolan är en plats där elever känner sig inkluderade.
Det kan också hjälpa dig att förstå skolans sociala miljö och engagemang för jämställdhet.
Andel kvinnor (elever), Lindeskolan LS 2
fig 2. Jämför nyckeltalet Andel kvinnor (elever)
för Lindeskolan LS 2 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel elever med utländsk bakgrund
Nyckeltalet "Andel elever med utländsk bakgrund" ger insikter om skolans mångfald och inkludering.
En hög andel elever med utländsk bakgrund kan skapa en rik och inkluderande inlärningsmiljö. Det kan också påverka hur kulturell förståelse och global medvetenhet främjas i undervisningen.
Det kan påverka trivsel och den sociala miljön i skolan, och möjligheter att skapa internationella vänskapsband. Nyckeltalet kan också hjälpa dig att förstå skolans sociala miljö och engagemang för kulturell inkludering.
Andel elever med utländsk bakgrund, Lindeskolan LS 2
fig 3. Jämför nyckeltalet Andel elever med utländsk bakgrund
för Lindeskolan LS 2 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel elever med högutbildade föräldrar
Nyckeltalet "Andel elever med högutbildade föräldrar" ger dig insikter om skolans socioekonomiska mångfald.
Det kan påverka undervisningens kultur och förväntningar. Det är viktigt för att avgöra om skolan kan erbjuda rätt stöd för ditt barn, oavsett föräldrarnas utbildningsnivå.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan är bra för ett barn att nå sin fulla potential oavsett bakgrund.
Andel elever med högutbildade föräldrar, Lindeskolan LS 2
fig 4. Jämför nyckeltalet Andel elever med högutbildade föräldrar
för Lindeskolan LS 2 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Antal elever per lärartjänst
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
Antal elever per lärartjänst, Lindeskolan LS 2
fig 5. Jämför nyckeltalet Antal elever per lärartjänst
för Lindeskolan LS 2 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Jämför Nyckeltal: Personal
Nyckeltal: Rektor + lärare (heltidstjänster)
Nyckeltalet "Rektor + lärare (heltidstjänster)" ger en indikation på skolans totala personalresurser.
Om det är rätt balans mellan rektor och lärare betyder det att skolan har tillräckligt med ledare och lärare, vilket kan leda till att eleverna får en bra undervisning och rätt stöd.
Detta nyckeltal är en viktig faktor för att bedöma skolans organisatoriska struktur och dess förmåga att erbjuda en positiv och produktiv lärandemiljö.
Rektor + lärare (heltidstjänster), Lindeskolan LS 2
fig 6. Jämför nyckeltalet Rektor + lärare (heltidstjänster)
för Lindeskolan LS 2 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Rektor (heltidstjänster)
Nyckeltalet "Rektor (heltidstjänster)" ger en indikation på hur mycket tid rektorn har att leda skolan.
En rektor med en heltidstjänst har mer tid att hantera skolans dagliga verksamhet och att stödja lärarna och eleverna.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har tillräcklig ledning för att kunna skapa en positiv och välfungerande skolmiljö.
Rektor (heltidstjänster), Lindeskolan LS 2
fig 7. Jämför nyckeltalet Rektor (heltidstjänster)
för Lindeskolan LS 2 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Lärare (heltidstjänster)
Nyckeltal: Lärare (heltidstjänster) indikerar hur många lärare skolan har i förhållande till antalet elever. Det kan påverka den personliga uppmärksamheten och kvaliteten på undervisningen eleverna kommer att få.
Om det finns för få lärare kan det vara svårt att få svar på frågor, individuell hjälp och stöd. Å andra sidan, om det finns tillräckligt med lärare, kan det finnas en bättre möjlighet att trivas i skolan och lyckas med sina studier.
Därför är detta nyckeltal viktigt för att säkerställa att eleverna får den utbildning och uppmärksamhet som behövs för att blomstra i skolan.
Lärare (heltidstjänster), Lindeskolan LS 2
fig 8. Jämför nyckeltalet Lärare (heltidstjänster)
för Lindeskolan LS 2 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel kvinnor (personal)
Nyckeltalet "Andel kvinnor" visar hur många kvinnor som är anställda i förhållande till det totala antalet anställda.
Det kan peka på organisationens mångfald och engagemang för jämställdhet.
Det kan då hjälpa dig att förstå om arbetsplatsen främjar inkludering och lika möjligheter för alla.
Andel kvinnor (personal), Lindeskolan LS 2
fig 9. Jämför nyckeltalet Andel kvinnor (personal)
för Lindeskolan LS 2 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel behöriga lärare
Nyckeltalet "Andel behöriga lärare" visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens har större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
Andel behöriga lärare, Lindeskolan LS 2
fig 10. Jämför nyckeltalet Andel behöriga lärare
för Lindeskolan LS 2 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel tillsvidareanställd personal
Nyckeltalet "Andel tillsvidareanställd personal" visar hur många som har permanenta jobb jämfört med tillfälliga anställda.
Det ger en uppfattning om stabiliteten och möjligheterna till långsiktig anställning inom organisationen.
Det är viktigt för att bedöma arbetsplatsens karriärmöjligheter och stabilitet.
Andel tillsvidareanställd personal, Lindeskolan LS 2
fig 11. Jämför nyckeltalet Andel tillsvidareanställd personal
för Lindeskolan LS 2 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Jämför Nyckeltal per Gymnasieprogram
Nyckeltal för Ekonomiprogrammet (EK)
Antal elever per lärartjänst, EK, Lindeskolan LS 2
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 12. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för EK, Lindeskolan LS 2 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, EK, Lindeskolan LS 2
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 13. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för EK, Lindeskolan LS 2 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel med grundläggande högskolebehörighet, EK, Lindeskolan LS 2
Nyckeltalet "Andel med grundläggande högskolebehörighet" visar andelen elever som är redo för högre utbildning.
Alltså den procentuella andel av elever som uppnår de krav som ställs för att kunna gå vidare till högskola eller universitet.
En hög andel elever med grundläggande högskolebehörighet indikerar att skolan är effektiv och lyckas väl med att förbereda eleverna för högre studier.
Det kan vara avgörande för elever som strävar efter att fortsätta sin utbildning efter gymnasiet.
fig 14. Jämför nyckeltalet: Andel med grundläggande högskolebehörighet
för EK, Lindeskolan LS 2 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever), EK, Lindeskolan LS 2
Nyckeltalet "Genomsnittlig betygspoäng för alla elever" mäter de genomsnittliga betygspoängen som alla elever uppnår under sin skolgång.
Det visar hur väl alla eleverna på programmet presterar, vilket är viktigt för att bedöma programmets totala akademiska prestation och undervisningens kvalitet.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng för alla elever kan indikera att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att eleverna presterar väl överlag.
Det visar på en sund inlärningsmiljö och kan vara en faktor som kan locka fler elever till skolan.
fig 15. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever)
för EK, Lindeskolan LS 2 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen), EK, Lindeskolan LS 2
"Genomsnittlig betygspoäng för elever med examen" är ett nyckeltal som visar elevernas genomsnittliga akademiska prestationer vid examen.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng kan betyda att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att elever och lärare presterar och samarbetar väl.
Det här kan hjälpa dig att avgöra om gymnasieprogrammet uppfyller dina akademiska mål och förväntningar.
fig 16. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen)
för EK, Lindeskolan LS 2 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel elever med examen inom 3 år, EK, Lindeskolan LS 2
Nyckeltalet "Andel elever med examen inom 3 år" mäter hur många elever som slutför sin utbildning inom den förväntade tidsramen.
Det är viktigt eftersom det ger insikter om skolans effektivitet när det gäller att hjälpa eleverna att nå sina mål.
En hög andel elever som tar examen inom tre år kan tyda på att skolan, och gymnasieprogrammet har effektiv organisation och ett gediget stödsystem. Vilket i sin tur innebär att eleverna har en bättre chans att slutföra sin utbildning enligt planen och gå vidare till högre utbildning eller yrkesliv.
fig 17. Jämför nyckeltalet: Andel elever med examen inom 3 år
för EK, Lindeskolan LS 2 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng min, EK, Lindeskolan LS 2
Nyckeltalet "Antagningspoäng Min" visar den lägsta poängnivån som krävdes för att bli antagen till ett program.
Det är av betydelse eftersom det ger en uppfattning om tröskeln för att få tillträde till programmet.
En lägre minimipoäng kan betyda att skolan har en mer inkluderande antagningspolicy och kan vara mer tillgänglig för en bredare elevbas.
fig 18. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng min
för EK, Lindeskolan LS 2 med Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng medel, EK, Lindeskolan LS 2
Nyckeltalet "Antagningspoäng Medel" visar den genomsnittliga poängnivån som krävs för en elev att bli antagen till ett program.
Det är en viktig indikator på skolans akademiska krav och konkurrenskraft.
Ett högre medelvärde för antagningspoängen kan tyda på att skolan har höga akademiska krav och att eleverna som antas är välpresterande.
Det kan även indikera skolans rykte och popularitet.
Det kan hjälpa dig att bedöma om skolan matchar dina akademiska mål och förväntningar.
fig 19. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng medel
för EK, Lindeskolan LS 2 med Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Estetiska programmet (ES)
Antal elever per lärartjänst, ES, Lindeskolan LS 2
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 20. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för ES, Lindeskolan LS 2 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, ES, Lindeskolan LS 2
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 21. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för ES, Lindeskolan LS 2 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng min, ES, Lindeskolan LS 2
Nyckeltalet "Antagningspoäng Min" visar den lägsta poängnivån som krävdes för att bli antagen till ett program.
Det är av betydelse eftersom det ger en uppfattning om tröskeln för att få tillträde till programmet.
En lägre minimipoäng kan betyda att skolan har en mer inkluderande antagningspolicy och kan vara mer tillgänglig för en bredare elevbas.
fig 22. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng min
för ES, Lindeskolan LS 2 med Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng medel, ES, Lindeskolan LS 2
Nyckeltalet "Antagningspoäng Medel" visar den genomsnittliga poängnivån som krävs för en elev att bli antagen till ett program.
Det är en viktig indikator på skolans akademiska krav och konkurrenskraft.
Ett högre medelvärde för antagningspoängen kan tyda på att skolan har höga akademiska krav och att eleverna som antas är välpresterande.
Det kan även indikera skolans rykte och popularitet.
Det kan hjälpa dig att bedöma om skolan matchar dina akademiska mål och förväntningar.
fig 23. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng medel
för ES, Lindeskolan LS 2 med Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Individuellt alternativ (IMA)
Antal elever, IMA, Lindeskolan LS 2
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 24. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för IMA, Lindeskolan LS 2 med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, IMA, Lindeskolan LS 2
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 25. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för IMA, Lindeskolan LS 2 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, IMA, Lindeskolan LS 2
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 26. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för IMA, Lindeskolan LS 2 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Programinriktat val (IMV)
Antal elever, IMV, Lindeskolan LS 2
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 27. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för IMV, Lindeskolan LS 2 med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, IMV, Lindeskolan LS 2
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 28. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för IMV, Lindeskolan LS 2 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, IMV, Lindeskolan LS 2
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 29. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för IMV, Lindeskolan LS 2 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Samhällsvetenskapsprogrammet (SA)
Antal elever per lärartjänst, SA, Lindeskolan LS 2
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 30. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för SA, Lindeskolan LS 2 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, SA, Lindeskolan LS 2
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 31. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för SA, Lindeskolan LS 2 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel med grundläggande högskolebehörighet, SA, Lindeskolan LS 2
Nyckeltalet "Andel med grundläggande högskolebehörighet" visar andelen elever som är redo för högre utbildning.
Alltså den procentuella andel av elever som uppnår de krav som ställs för att kunna gå vidare till högskola eller universitet.
En hög andel elever med grundläggande högskolebehörighet indikerar att skolan är effektiv och lyckas väl med att förbereda eleverna för högre studier.
Det kan vara avgörande för elever som strävar efter att fortsätta sin utbildning efter gymnasiet.
fig 32. Jämför nyckeltalet: Andel med grundläggande högskolebehörighet
för SA, Lindeskolan LS 2 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever), SA, Lindeskolan LS 2
Nyckeltalet "Genomsnittlig betygspoäng för alla elever" mäter de genomsnittliga betygspoängen som alla elever uppnår under sin skolgång.
Det visar hur väl alla eleverna på programmet presterar, vilket är viktigt för att bedöma programmets totala akademiska prestation och undervisningens kvalitet.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng för alla elever kan indikera att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att eleverna presterar väl överlag.
Det visar på en sund inlärningsmiljö och kan vara en faktor som kan locka fler elever till skolan.
fig 33. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever)
för SA, Lindeskolan LS 2 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen), SA, Lindeskolan LS 2
"Genomsnittlig betygspoäng för elever med examen" är ett nyckeltal som visar elevernas genomsnittliga akademiska prestationer vid examen.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng kan betyda att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att elever och lärare presterar och samarbetar väl.
Det här kan hjälpa dig att avgöra om gymnasieprogrammet uppfyller dina akademiska mål och förväntningar.
fig 34. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen)
för SA, Lindeskolan LS 2 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel elever med examen inom 3 år, SA, Lindeskolan LS 2
Nyckeltalet "Andel elever med examen inom 3 år" mäter hur många elever som slutför sin utbildning inom den förväntade tidsramen.
Det är viktigt eftersom det ger insikter om skolans effektivitet när det gäller att hjälpa eleverna att nå sina mål.
En hög andel elever som tar examen inom tre år kan tyda på att skolan, och gymnasieprogrammet har effektiv organisation och ett gediget stödsystem. Vilket i sin tur innebär att eleverna har en bättre chans att slutföra sin utbildning enligt planen och gå vidare till högre utbildning eller yrkesliv.
fig 35. Jämför nyckeltalet: Andel elever med examen inom 3 år
för SA, Lindeskolan LS 2 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng min, SA, Lindeskolan LS 2
Nyckeltalet "Antagningspoäng Min" visar den lägsta poängnivån som krävdes för att bli antagen till ett program.
Det är av betydelse eftersom det ger en uppfattning om tröskeln för att få tillträde till programmet.
En lägre minimipoäng kan betyda att skolan har en mer inkluderande antagningspolicy och kan vara mer tillgänglig för en bredare elevbas.
fig 36. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng min
för SA, Lindeskolan LS 2 med Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng medel, SA, Lindeskolan LS 2
Nyckeltalet "Antagningspoäng Medel" visar den genomsnittliga poängnivån som krävs för en elev att bli antagen till ett program.
Det är en viktig indikator på skolans akademiska krav och konkurrenskraft.
Ett högre medelvärde för antagningspoängen kan tyda på att skolan har höga akademiska krav och att eleverna som antas är välpresterande.
Det kan även indikera skolans rykte och popularitet.
Det kan hjälpa dig att bedöma om skolan matchar dina akademiska mål och förväntningar.
fig 37. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng medel
för SA, Lindeskolan LS 2 med Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Språkintroduktion (IMS)
Antal elever, IMS, Lindeskolan LS 2
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 38. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för IMS, Lindeskolan LS 2 med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, IMS, Lindeskolan LS 2
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 39. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för IMS, Lindeskolan LS 2 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, IMS, Lindeskolan LS 2
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 40. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för IMS, Lindeskolan LS 2 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Vård- och omsorgsprogrammet (VO)
Antal elever per lärartjänst, VO, Lindeskolan LS 2
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 41. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för VO, Lindeskolan LS 2 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, VO, Lindeskolan LS 2
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 42. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för VO, Lindeskolan LS 2 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever), VO, Lindeskolan LS 2
Nyckeltalet "Genomsnittlig betygspoäng för alla elever" mäter de genomsnittliga betygspoängen som alla elever uppnår under sin skolgång.
Det visar hur väl alla eleverna på programmet presterar, vilket är viktigt för att bedöma programmets totala akademiska prestation och undervisningens kvalitet.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng för alla elever kan indikera att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att eleverna presterar väl överlag.
Det visar på en sund inlärningsmiljö och kan vara en faktor som kan locka fler elever till skolan.
fig 43. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever)
för VO, Lindeskolan LS 2 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen), VO, Lindeskolan LS 2
"Genomsnittlig betygspoäng för elever med examen" är ett nyckeltal som visar elevernas genomsnittliga akademiska prestationer vid examen.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng kan betyda att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att elever och lärare presterar och samarbetar väl.
Det här kan hjälpa dig att avgöra om gymnasieprogrammet uppfyller dina akademiska mål och förväntningar.
fig 44. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen)
för VO, Lindeskolan LS 2 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng min, VO, Lindeskolan LS 2
Nyckeltalet "Antagningspoäng Min" visar den lägsta poängnivån som krävdes för att bli antagen till ett program.
Det är av betydelse eftersom det ger en uppfattning om tröskeln för att få tillträde till programmet.
En lägre minimipoäng kan betyda att skolan har en mer inkluderande antagningspolicy och kan vara mer tillgänglig för en bredare elevbas.
fig 45. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng min
för VO, Lindeskolan LS 2 med Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng medel, VO, Lindeskolan LS 2
Nyckeltalet "Antagningspoäng Medel" visar den genomsnittliga poängnivån som krävs för en elev att bli antagen till ett program.
Det är en viktig indikator på skolans akademiska krav och konkurrenskraft.
Ett högre medelvärde för antagningspoängen kan tyda på att skolan har höga akademiska krav och att eleverna som antas är välpresterande.
Det kan även indikera skolans rykte och popularitet.
Det kan hjälpa dig att bedöma om skolan matchar dina akademiska mål och förväntningar.
fig 46. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng medel
för VO, Lindeskolan LS 2 med Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Yrkesintroduktion (IMY)
Antal elever, IMY, Lindeskolan LS 2
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 47. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för IMY, Lindeskolan LS 2 med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, IMY, Lindeskolan LS 2
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 48. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för IMY, Lindeskolan LS 2 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, IMY, Lindeskolan LS 2
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 49. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för IMY, Lindeskolan LS 2 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Skolenkäten: Elevernas Värdefulla Åsikter om Lindeskolan LS 2
Skolenkäten genomförs av Skolinspektionen.
Vi tycker att resultatet av enkäten är speciellt värdefullt för dig som vill veta mer om skolan.
Det är ju trots allt eleverna på gymnasieskolan som tycker till!
Resultatet från skolenkäten används självklart också i huvudmans och skolans systematiska kvalitetsarbete.
Det senaste skolenkätresultatet (2023)
Följ länken för att läsa mer om vad eleverna tycker om Lindeskolan LS 2!
Skolor i Lindesbergs kommun som erbjuder samma program
Om du är nyfiken på vilka andra skolor i Lindesbergs kommun som erbjuder något av de program som Lindeskolan LS 2 har kan du följa länken nedan!
- Ekonomiprogrammet (3 st skolor)
- Estetiska programmet (3 st skolor)
- Individuellt alternativ (2 st skolor)
- Programinriktat val (3 st skolor)
- Samhällsvetenskapsprogrammet (4 st skolor)
- Lindeskolan LS 2 är den enda skolan vi har i SkolStat som erbjuder Språkintroduktion (IMS) i Lindesbergs kommun
- Vård- och omsorgsprogrammet (4 st skolor)
- Yrkesintroduktion (2 st skolor)
Address och kontaktuppgifter till Lindeskolan LS 2
Använd gärna kontaktuppgifterna nedan för att komma i kontakt med skolan.
- Telefon: 0581-81310
- Besöksadress: Nyborgsgatan, 71134 Lindesberg ◳
- Hemsida: http://www.lindeskolan.se ◳
Grattis! Bra jobbat!
Det är få som tar sig hela vägen ner igenom alla dessa nyckeltal!
Ett stort tack för ditt engagemang för skolstatistik.
Sverige behöver fler som dig. Bra där!
Nu kanske vi kan intressera dig för någon annan skola i Lindesbergs kommun? Eller varför inte titta närmare på skolor i andra kommuner i Örebro län?
Sedan får vi inte glömma statistiken om skolans huvudman Lindesbergs Kommun. Det kan vara en guldgruva för någon som dig!
Och om inte det faller dig i smaken har vi alltid startsidan eller sökrutan nedtill?