SkolStat: Utforska Yrkesgymnasiet Linköping i Linköping
Yrkesgymnasiet Linköping är en liten gymnasieskola i Linköping, Linköpings kommun med cirka 190 elever på skolan (2023/24).
Det är en fristående skola med Edukatus AB som huvudman.
Kort om senaste skolenkätresultatet (2024)
Eleverna verkar nöjda med sin skola enligt den senaste skolenkäten (6.9 av 10).
Pedagogerna på skolan verkar i sin tur mycket nöjda med sin skolas pedagogiska ledning (8.6 av 10) enligt sin senaste skolenkät.
Du hittar hela resultatet av skolans senaste skolenkät längre ner på sidan!
Skolan erbjuder dessa gymnasieprogram
- Bygg- och anläggningsprogrammet (BA)
- El- och energiprogrammet (EE)
- Fordons- och transportprogrammet (FT)
- Försäljnings- och serviceprogrammet (FS)
- Handels- och administrationsprogrammet (HA)
- Hantverksprogrammet (HV)
- Hotell- och turismprogrammet (HT)
- Programinriktat val (IMV)
- VVS- och fastighetsprogrammet (VF)
- Vård- och omsorgsprogrammet (VO)
- Yrkesintroduktion (IMY)
Längre ner hittar du statistik om de olika programmen.
Innehållsförteckning
Jämför Yrkesgymnasiet Linköping med Kommunen och Riket
Här jämför vi nyckeltal mellan Yrkesgymnasiet Linköping och Sverige.
Vi delar upp dessa nyckeltal i grupperna
- Elever
- Personal
- Gymnasieprogram
De värden som inte utrycks i % för kommunen och Sverige är medelvärden per skola. Det betyder att vi har summerat alla värden för varje nyckeltal och därefter dividerat det med antalet skolor i kommunen eller riket.
Jämför Nyckeltal: Elever
Nyckeltal: Antal elever
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
Antal elever, Yrkesgymnasiet Linköping
fig 1. Jämför nyckeltalet Antal elever
för Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel kvinnor (elever)
Nyckeltalet "Andel kvinnor (elever)" ger dig insikter om skolans mångfald och inkludering.
En jämn fördelning mellan flickor och pojkar kan skapa en rättvis inlärningsmiljö som uppmuntrar olika perspektiv. Det kan även påverka hur jämställdhet och kön relateras till i undervisningen.
Detta nyckeltal kan indikera om skolan är en plats där elever känner sig inkluderade.
Det kan också hjälpa dig att förstå skolans sociala miljö och engagemang för jämställdhet.
Andel kvinnor (elever), Yrkesgymnasiet Linköping
fig 2. Jämför nyckeltalet Andel kvinnor (elever)
för Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel elever med utländsk bakgrund
Nyckeltalet "Andel elever med utländsk bakgrund" ger insikter om skolans mångfald och inkludering.
En hög andel elever med utländsk bakgrund kan skapa en rik och inkluderande inlärningsmiljö. Det kan också påverka hur kulturell förståelse och global medvetenhet främjas i undervisningen.
Det kan påverka trivsel och den sociala miljön i skolan, och möjligheter att skapa internationella vänskapsband. Nyckeltalet kan också hjälpa dig att förstå skolans sociala miljö och engagemang för kulturell inkludering.
Andel elever med utländsk bakgrund, Yrkesgymnasiet Linköping
fig 3. Jämför nyckeltalet Andel elever med utländsk bakgrund
för Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel elever med högutbildade föräldrar
Nyckeltalet "Andel elever med högutbildade föräldrar" ger dig insikter om skolans socioekonomiska mångfald.
Det kan påverka undervisningens kultur och förväntningar. Det är viktigt för att avgöra om skolan kan erbjuda rätt stöd för ditt barn, oavsett föräldrarnas utbildningsnivå.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan är bra för ett barn att nå sin fulla potential oavsett bakgrund.
Andel elever med högutbildade föräldrar, Yrkesgymnasiet Linköping
fig 4. Jämför nyckeltalet Andel elever med högutbildade föräldrar
för Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Antal elever per lärartjänst
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
Antal elever per lärartjänst, Yrkesgymnasiet Linköping
fig 5. Jämför nyckeltalet Antal elever per lärartjänst
för Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Antal elever per Studie- och yrkesvägledare
Nyckeltalet "Antal elever per Studie- och yrkesvägledare" är viktigt när du tittar på skolans förmåga att erbjuda personlig karriärvägledning.
Det visar hur många elever varje vägledare ansvarar för och påverkar direkt vägledningens kvalitet.
En lägre kvot möjliggör bättre individuell uppmärksamhet och stöd för elevernas karriärval.
Det är viktigt för att säkerställa att eleverna får rätt stöd i sina framtida planer och beslut om studier och yrken.
Antal elever per Studie- och yrkesvägledare, Yrkesgymnasiet Linköping
fig 6. Jämför nyckeltalet Antal elever per Studie- och yrkesvägledare
för Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Jämför Nyckeltal: Personal
Nyckeltal: Rektor + lärare (heltidstjänster)
Nyckeltalet "Rektor + lärare (heltidstjänster)" ger en indikation på skolans totala personalresurser.
Om det är rätt balans mellan rektor och lärare betyder det att skolan har tillräckligt med ledare och lärare, vilket kan leda till att eleverna får en bra undervisning och rätt stöd.
Detta nyckeltal är en viktig faktor för att bedöma skolans organisatoriska struktur och dess förmåga att erbjuda en positiv och produktiv lärandemiljö.
Rektor + lärare (heltidstjänster), Yrkesgymnasiet Linköping
fig 7. Jämför nyckeltalet Rektor + lärare (heltidstjänster)
för Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Rektor (heltidstjänster)
Nyckeltalet "Rektor (heltidstjänster)" ger en indikation på hur mycket tid rektorn har att leda skolan.
En rektor med en heltidstjänst har mer tid att hantera skolans dagliga verksamhet och att stödja lärarna och eleverna.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har tillräcklig ledning för att kunna skapa en positiv och välfungerande skolmiljö.
Rektor (heltidstjänster), Yrkesgymnasiet Linköping
fig 8. Jämför nyckeltalet Rektor (heltidstjänster)
för Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Lärare (heltidstjänster)
Nyckeltal: Lärare (heltidstjänster) indikerar hur många lärare skolan har i förhållande till antalet elever. Det kan påverka den personliga uppmärksamheten och kvaliteten på undervisningen eleverna kommer att få.
Om det finns för få lärare kan det vara svårt att få svar på frågor, individuell hjälp och stöd. Å andra sidan, om det finns tillräckligt med lärare, kan det finnas en bättre möjlighet att trivas i skolan och lyckas med sina studier.
Därför är detta nyckeltal viktigt för att säkerställa att eleverna får den utbildning och uppmärksamhet som behövs för att blomstra i skolan.
Lärare (heltidstjänster), Yrkesgymnasiet Linköping
fig 9. Jämför nyckeltalet Lärare (heltidstjänster)
för Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel kvinnor (personal)
Nyckeltalet "Andel kvinnor" visar hur många kvinnor som är anställda i förhållande till det totala antalet anställda.
Det kan peka på organisationens mångfald och engagemang för jämställdhet.
Det kan då hjälpa dig att förstå om arbetsplatsen främjar inkludering och lika möjligheter för alla.
Andel kvinnor (personal), Yrkesgymnasiet Linköping
fig 10. Jämför nyckeltalet Andel kvinnor (personal)
för Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel behöriga lärare
Nyckeltalet "Andel behöriga lärare" visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens har större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
Andel behöriga lärare, Yrkesgymnasiet Linköping
fig 11. Jämför nyckeltalet Andel behöriga lärare
för Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Studie- och yrkesvägledartjänster (SYV)
Nyckeltalet "Studie- och yrkesvägledartjänster" är viktigt när du tittar på skolans förmåga att erbjuda personlig karriärvägledning. Det visar hur många heltidstjänster som finns på skolan.
Det är viktigt för eleverna att de får rätt stöd i sina tankar om framtiden och i sina beslut om studier och yrken.
Med fler än en SYV på skolan finns det möjligheter till samarbete mellan SYV:ar som i sin tur ger förutsättningar för en bättre kvalitet i den vägledning eleverna får.
Studie- och yrkesvägledartjänster (SYV), Yrkesgymnasiet Linköping
fig 12. Jämför nyckeltalet Studie- och yrkesvägledartjänster (SYV)
för Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel tillsvidareanställd personal
Nyckeltalet "Andel tillsvidareanställd personal" visar hur många som har permanenta jobb jämfört med tillfälliga anställda.
Det ger en uppfattning om stabiliteten och möjligheterna till långsiktig anställning inom organisationen.
Det är viktigt för att bedöma arbetsplatsens karriärmöjligheter och stabilitet.
Andel tillsvidareanställd personal, Yrkesgymnasiet Linköping
fig 13. Jämför nyckeltalet Andel tillsvidareanställd personal
för Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Jämför Nyckeltal per Gymnasieprogram
Nyckeltal för Bygg- och anläggningsprogrammet (BA)
Antal elever, BA, Yrkesgymnasiet Linköping
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 14. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för BA, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, BA, Yrkesgymnasiet Linköping
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 15. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för BA, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, BA, Yrkesgymnasiet Linköping
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 16. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för BA, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng min, BA, Yrkesgymnasiet Linköping
Nyckeltalet "Antagningspoäng Min" visar den lägsta poängnivån som krävdes för att bli antagen till ett program.
Det är av betydelse eftersom det ger en uppfattning om tröskeln för att få tillträde till programmet.
En lägre minimipoäng kan betyda att skolan har en mer inkluderande antagningspolicy och kan vara mer tillgänglig för en bredare elevbas.
fig 17. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng min
för BA, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng medel, BA, Yrkesgymnasiet Linköping
Nyckeltalet "Antagningspoäng Medel" visar den genomsnittliga poängnivån som krävs för en elev att bli antagen till ett program.
Det är en viktig indikator på skolans akademiska krav och konkurrenskraft.
Ett högre medelvärde för antagningspoängen kan tyda på att skolan har höga akademiska krav och att eleverna som antas är välpresterande.
Det kan även indikera skolans rykte och popularitet.
Det kan hjälpa dig att bedöma om skolan matchar dina akademiska mål och förväntningar.
fig 18. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng medel
för BA, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för El- och energiprogrammet (EE)
Antal elever, EE, Yrkesgymnasiet Linköping
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 19. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för EE, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, EE, Yrkesgymnasiet Linköping
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 20. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för EE, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, EE, Yrkesgymnasiet Linköping
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 21. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för EE, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng min, EE, Yrkesgymnasiet Linköping
Nyckeltalet "Antagningspoäng Min" visar den lägsta poängnivån som krävdes för att bli antagen till ett program.
Det är av betydelse eftersom det ger en uppfattning om tröskeln för att få tillträde till programmet.
En lägre minimipoäng kan betyda att skolan har en mer inkluderande antagningspolicy och kan vara mer tillgänglig för en bredare elevbas.
fig 22. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng min
för EE, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng medel, EE, Yrkesgymnasiet Linköping
Nyckeltalet "Antagningspoäng Medel" visar den genomsnittliga poängnivån som krävs för en elev att bli antagen till ett program.
Det är en viktig indikator på skolans akademiska krav och konkurrenskraft.
Ett högre medelvärde för antagningspoängen kan tyda på att skolan har höga akademiska krav och att eleverna som antas är välpresterande.
Det kan även indikera skolans rykte och popularitet.
Det kan hjälpa dig att bedöma om skolan matchar dina akademiska mål och förväntningar.
fig 23. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng medel
för EE, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Fordons- och transportprogrammet (FT)
Antal elever, FT, Yrkesgymnasiet Linköping
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 24. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för FT, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, FT, Yrkesgymnasiet Linköping
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 25. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för FT, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, FT, Yrkesgymnasiet Linköping
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 26. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för FT, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng min, FT, Yrkesgymnasiet Linköping
Nyckeltalet "Antagningspoäng Min" visar den lägsta poängnivån som krävdes för att bli antagen till ett program.
Det är av betydelse eftersom det ger en uppfattning om tröskeln för att få tillträde till programmet.
En lägre minimipoäng kan betyda att skolan har en mer inkluderande antagningspolicy och kan vara mer tillgänglig för en bredare elevbas.
fig 27. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng min
för FT, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng medel, FT, Yrkesgymnasiet Linköping
Nyckeltalet "Antagningspoäng Medel" visar den genomsnittliga poängnivån som krävs för en elev att bli antagen till ett program.
Det är en viktig indikator på skolans akademiska krav och konkurrenskraft.
Ett högre medelvärde för antagningspoängen kan tyda på att skolan har höga akademiska krav och att eleverna som antas är välpresterande.
Det kan även indikera skolans rykte och popularitet.
Det kan hjälpa dig att bedöma om skolan matchar dina akademiska mål och förväntningar.
fig 28. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng medel
för FT, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Försäljnings- och serviceprogrammet (FS)
Antal elever, FS, Yrkesgymnasiet Linköping
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 29. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för FS, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, FS, Yrkesgymnasiet Linköping
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 30. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för FS, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, FS, Yrkesgymnasiet Linköping
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 31. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för FS, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng min, FS, Yrkesgymnasiet Linköping
Nyckeltalet "Antagningspoäng Min" visar den lägsta poängnivån som krävdes för att bli antagen till ett program.
Det är av betydelse eftersom det ger en uppfattning om tröskeln för att få tillträde till programmet.
En lägre minimipoäng kan betyda att skolan har en mer inkluderande antagningspolicy och kan vara mer tillgänglig för en bredare elevbas.
fig 32. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng min
för FS, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng medel, FS, Yrkesgymnasiet Linköping
Nyckeltalet "Antagningspoäng Medel" visar den genomsnittliga poängnivån som krävs för en elev att bli antagen till ett program.
Det är en viktig indikator på skolans akademiska krav och konkurrenskraft.
Ett högre medelvärde för antagningspoängen kan tyda på att skolan har höga akademiska krav och att eleverna som antas är välpresterande.
Det kan även indikera skolans rykte och popularitet.
Det kan hjälpa dig att bedöma om skolan matchar dina akademiska mål och förväntningar.
fig 33. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng medel
för FS, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Handels- och administrationsprogrammet (HA)
Antal elever, HA, Yrkesgymnasiet Linköping
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 34. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för HA, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, HA, Yrkesgymnasiet Linköping
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 35. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för HA, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, HA, Yrkesgymnasiet Linköping
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 36. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för HA, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever), HA, Yrkesgymnasiet Linköping
Nyckeltalet "Genomsnittlig betygspoäng för alla elever" mäter de genomsnittliga betygspoängen som alla elever uppnår under sin skolgång.
Det visar hur väl alla eleverna på programmet presterar, vilket är viktigt för att bedöma programmets totala akademiska prestation och undervisningens kvalitet.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng för alla elever kan indikera att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att eleverna presterar väl överlag.
Det visar på en sund inlärningsmiljö och kan vara en faktor som kan locka fler elever till skolan.
fig 37. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever)
för HA, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen), HA, Yrkesgymnasiet Linköping
"Genomsnittlig betygspoäng för elever med examen" är ett nyckeltal som visar elevernas genomsnittliga akademiska prestationer vid examen.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng kan betyda att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att elever och lärare presterar och samarbetar väl.
Det här kan hjälpa dig att avgöra om gymnasieprogrammet uppfyller dina akademiska mål och förväntningar.
fig 38. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen)
för HA, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Hantverksprogrammet (HV)
Antal elever, HV, Yrkesgymnasiet Linköping
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 39. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för HV, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, HV, Yrkesgymnasiet Linköping
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 40. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för HV, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, HV, Yrkesgymnasiet Linköping
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 41. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för HV, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever), HV, Yrkesgymnasiet Linköping
Nyckeltalet "Genomsnittlig betygspoäng för alla elever" mäter de genomsnittliga betygspoängen som alla elever uppnår under sin skolgång.
Det visar hur väl alla eleverna på programmet presterar, vilket är viktigt för att bedöma programmets totala akademiska prestation och undervisningens kvalitet.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng för alla elever kan indikera att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att eleverna presterar väl överlag.
Det visar på en sund inlärningsmiljö och kan vara en faktor som kan locka fler elever till skolan.
fig 42. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever)
för HV, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng min, HV, Yrkesgymnasiet Linköping
Nyckeltalet "Antagningspoäng Min" visar den lägsta poängnivån som krävdes för att bli antagen till ett program.
Det är av betydelse eftersom det ger en uppfattning om tröskeln för att få tillträde till programmet.
En lägre minimipoäng kan betyda att skolan har en mer inkluderande antagningspolicy och kan vara mer tillgänglig för en bredare elevbas.
fig 43. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng min
för HV, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng medel, HV, Yrkesgymnasiet Linköping
Nyckeltalet "Antagningspoäng Medel" visar den genomsnittliga poängnivån som krävs för en elev att bli antagen till ett program.
Det är en viktig indikator på skolans akademiska krav och konkurrenskraft.
Ett högre medelvärde för antagningspoängen kan tyda på att skolan har höga akademiska krav och att eleverna som antas är välpresterande.
Det kan även indikera skolans rykte och popularitet.
Det kan hjälpa dig att bedöma om skolan matchar dina akademiska mål och förväntningar.
fig 44. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng medel
för HV, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Hotell- och turismprogrammet (HT)
Antal elever, HT, Yrkesgymnasiet Linköping
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 45. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för HT, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, HT, Yrkesgymnasiet Linköping
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 46. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för HT, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, HT, Yrkesgymnasiet Linköping
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 47. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för HT, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng min, HT, Yrkesgymnasiet Linköping
Nyckeltalet "Antagningspoäng Min" visar den lägsta poängnivån som krävdes för att bli antagen till ett program.
Det är av betydelse eftersom det ger en uppfattning om tröskeln för att få tillträde till programmet.
En lägre minimipoäng kan betyda att skolan har en mer inkluderande antagningspolicy och kan vara mer tillgänglig för en bredare elevbas.
fig 48. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng min
för HT, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng medel, HT, Yrkesgymnasiet Linköping
Nyckeltalet "Antagningspoäng Medel" visar den genomsnittliga poängnivån som krävs för en elev att bli antagen till ett program.
Det är en viktig indikator på skolans akademiska krav och konkurrenskraft.
Ett högre medelvärde för antagningspoängen kan tyda på att skolan har höga akademiska krav och att eleverna som antas är välpresterande.
Det kan även indikera skolans rykte och popularitet.
Det kan hjälpa dig att bedöma om skolan matchar dina akademiska mål och förväntningar.
fig 49. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng medel
för HT, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Programinriktat val (IMV)
Antal elever, IMV, Yrkesgymnasiet Linköping
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 50. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för IMV, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, IMV, Yrkesgymnasiet Linköping
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 51. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för IMV, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, IMV, Yrkesgymnasiet Linköping
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 52. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för IMV, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel elever med examen inom 3 år, IMV, Yrkesgymnasiet Linköping
Nyckeltalet "Andel elever med examen inom 3 år" mäter hur många elever som slutför sin utbildning inom den förväntade tidsramen.
Det är viktigt eftersom det ger insikter om skolans effektivitet när det gäller att hjälpa eleverna att nå sina mål.
En hög andel elever som tar examen inom tre år kan tyda på att skolan, och gymnasieprogrammet har effektiv organisation och ett gediget stödsystem. Vilket i sin tur innebär att eleverna har en bättre chans att slutföra sin utbildning enligt planen och gå vidare till högre utbildning eller yrkesliv.
fig 53. Jämför nyckeltalet: Andel elever med examen inom 3 år
för IMV, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för VVS- och fastighetsprogrammet (VF)
Antal elever, VF, Yrkesgymnasiet Linköping
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 54. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för VF, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, VF, Yrkesgymnasiet Linköping
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 55. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för VF, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, VF, Yrkesgymnasiet Linköping
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 56. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för VF, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng min, VF, Yrkesgymnasiet Linköping
Nyckeltalet "Antagningspoäng Min" visar den lägsta poängnivån som krävdes för att bli antagen till ett program.
Det är av betydelse eftersom det ger en uppfattning om tröskeln för att få tillträde till programmet.
En lägre minimipoäng kan betyda att skolan har en mer inkluderande antagningspolicy och kan vara mer tillgänglig för en bredare elevbas.
fig 57. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng min
för VF, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng medel, VF, Yrkesgymnasiet Linköping
Nyckeltalet "Antagningspoäng Medel" visar den genomsnittliga poängnivån som krävs för en elev att bli antagen till ett program.
Det är en viktig indikator på skolans akademiska krav och konkurrenskraft.
Ett högre medelvärde för antagningspoängen kan tyda på att skolan har höga akademiska krav och att eleverna som antas är välpresterande.
Det kan även indikera skolans rykte och popularitet.
Det kan hjälpa dig att bedöma om skolan matchar dina akademiska mål och förväntningar.
fig 58. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng medel
för VF, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Vård- och omsorgsprogrammet (VO)
Antal elever, VO, Yrkesgymnasiet Linköping
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 59. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för VO, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, VO, Yrkesgymnasiet Linköping
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 60. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för VO, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, VO, Yrkesgymnasiet Linköping
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 61. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för VO, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng min, VO, Yrkesgymnasiet Linköping
Nyckeltalet "Antagningspoäng Min" visar den lägsta poängnivån som krävdes för att bli antagen till ett program.
Det är av betydelse eftersom det ger en uppfattning om tröskeln för att få tillträde till programmet.
En lägre minimipoäng kan betyda att skolan har en mer inkluderande antagningspolicy och kan vara mer tillgänglig för en bredare elevbas.
fig 62. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng min
för VO, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng medel, VO, Yrkesgymnasiet Linköping
Nyckeltalet "Antagningspoäng Medel" visar den genomsnittliga poängnivån som krävs för en elev att bli antagen till ett program.
Det är en viktig indikator på skolans akademiska krav och konkurrenskraft.
Ett högre medelvärde för antagningspoängen kan tyda på att skolan har höga akademiska krav och att eleverna som antas är välpresterande.
Det kan även indikera skolans rykte och popularitet.
Det kan hjälpa dig att bedöma om skolan matchar dina akademiska mål och förväntningar.
fig 63. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng medel
för VO, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Yrkesintroduktion (IMY)
Antal elever, IMY, Yrkesgymnasiet Linköping
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 64. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för IMY, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, IMY, Yrkesgymnasiet Linköping
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 65. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för IMY, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, IMY, Yrkesgymnasiet Linköping
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 66. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för IMY, Yrkesgymnasiet Linköping med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Skolenkäten: Elevernas och Lärarnas Värdefulla Åsikter om Yrkesgymnasiet Linköping
Skolenkäten genomförs av Skolinspektionen.
Vi tycker att resultatet av enkäten är speciellt värdefullt för dig som vill veta mer om skolan.
Det är ju trots allt eleverna och lärarna på gymnasieskolan som tycker till!
Resultatet från skolenkäten används självklart också i huvudmans och skolans systematiska kvalitetsarbete.
Det senaste skolenkätresultatet (2024)
Välj den skolenkät som du är intresserad av!
Skolor i Linköpings kommun som erbjuder samma program
Om du är nyfiken på vilka andra skolor i Linköpings kommun som erbjuder något av de program som Yrkesgymnasiet Linköping har kan du följa länken nedan!
- Bygg- och anläggningsprogrammet (3 st skolor)
- El- och energiprogrammet (6 st skolor)
- Fordons- och transportprogrammet (4 st skolor)
- Försäljnings- och serviceprogrammet (5 st skolor)
- Handels- och administrationsprogrammet (4 st skolor)
- Hantverksprogrammet (4 st skolor)
- Hotell- och turismprogrammet (2 st skolor)
- Programinriktat val (18 st skolor)
- VVS- och fastighetsprogrammet (3 st skolor)
- Vård- och omsorgsprogrammet (5 st skolor)
- Yrkesintroduktion (9 st skolor)
Address och kontaktuppgifter till Yrkesgymnasiet Linköping
Använd gärna kontaktuppgifterna nedan för att komma i kontakt med skolan.
- Telefon: 013-3272200
- Besöksadress: Linnégatan 7, 58225 Linköping ◳
- Hemsida: http://www.yrkesgymnasiet.se ◳
Grattis! Bra jobbat!
Det är få som tar sig hela vägen ner igenom alla dessa nyckeltal!
Ett stort tack för ditt engagemang för skolstatistik.
Sverige behöver fler som dig. Bra där!
Nu kanske vi kan intressera dig för någon annan skola i Linköpings kommun? Eller varför inte titta närmare på skolor i andra kommuner i Östergötlands län?
Sedan får vi inte glömma statistiken om skolans huvudman Edukatus AB. Det kan vara en guldgruva för någon som dig!
Och om inte det faller dig i smaken har vi alltid startsidan eller sökrutan nedtill?