SkolStat: Utforska Thomasgymnasiet i Strängnäs
Thomasgymnasiet är en större gymnasieskola i Strängnäs, Strängnäs kommun med cirka 480 elever på skolan (2023/24).
Det är en kommunal skola med Strängnäs Kommun som huvudman.
Kort om senaste skolenkätresultatet (2023)
Eleverna verkar mindre nöjda med sin skola enligt den senaste skolenkäten (5.5 av 10).
Pedagogerna på skolan verkar i sin tur nöjda med sin skolas pedagogiska ledning (7.6 av 10) enligt sin senaste skolenkät.
Du hittar hela resultatet av skolans senaste skolenkät längre ner på sidan!
Skolan erbjuder dessa gymnasieprogram
- Ekonomiprogrammet (EK)
- El- och energiprogrammet (EE)
- Försäljnings- och serviceprogrammet (FS)
- Handels- och administrationsprogrammet (HA)
- Individuellt alternativ (IMA)
- Naturvetenskapsprogrammet (NA)
- Programinriktat val (IMV)
- Restaurang- och livsmedelsprogrammet (RL)
- Samhällsvetenskapsprogrammet (SA)
- Språkintroduktion (IMS)
- Teknikprogrammet (TE)
- Vård- och omsorgsprogrammet (VO)
Längre ner hittar du statistik om de olika programmen.
Innehållsförteckning
Jämför Thomasgymnasiet med Kommunen och Riket
Här jämför vi nyckeltal mellan Thomasgymnasiet och Sverige.
Vi delar upp dessa nyckeltal i grupperna
- Elever
- Personal
- Gymnasieprogram
De värden som inte utrycks i % för kommunen och Sverige är medelvärden per skola. Det betyder att vi har summerat alla värden för varje nyckeltal och därefter dividerat det med antalet skolor i kommunen eller riket.
Jämför Nyckeltal: Elever
Nyckeltal: Antal elever
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
Antal elever, Thomasgymnasiet
fig 1. Jämför nyckeltalet Antal elever
för Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Nyckeltal: Andel kvinnor (elever)
Nyckeltalet "Andel kvinnor (elever)" ger dig insikter om skolans mångfald och inkludering.
En jämn fördelning mellan flickor och pojkar kan skapa en rättvis inlärningsmiljö som uppmuntrar olika perspektiv. Det kan även påverka hur jämställdhet och kön relateras till i undervisningen.
Detta nyckeltal kan indikera om skolan är en plats där elever känner sig inkluderade.
Det kan också hjälpa dig att förstå skolans sociala miljö och engagemang för jämställdhet.
Andel kvinnor (elever), Thomasgymnasiet
fig 2. Jämför nyckeltalet Andel kvinnor (elever)
för Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel elever med utländsk bakgrund
Nyckeltalet "Andel elever med utländsk bakgrund" ger insikter om skolans mångfald och inkludering.
En hög andel elever med utländsk bakgrund kan skapa en rik och inkluderande inlärningsmiljö. Det kan också påverka hur kulturell förståelse och global medvetenhet främjas i undervisningen.
Det kan påverka trivsel och den sociala miljön i skolan, och möjligheter att skapa internationella vänskapsband. Nyckeltalet kan också hjälpa dig att förstå skolans sociala miljö och engagemang för kulturell inkludering.
Andel elever med utländsk bakgrund, Thomasgymnasiet
fig 3. Jämför nyckeltalet Andel elever med utländsk bakgrund
för Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel elever med högutbildade föräldrar
Nyckeltalet "Andel elever med högutbildade föräldrar" ger dig insikter om skolans socioekonomiska mångfald.
Det kan påverka undervisningens kultur och förväntningar. Det är viktigt för att avgöra om skolan kan erbjuda rätt stöd för ditt barn, oavsett föräldrarnas utbildningsnivå.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan är bra för ett barn att nå sin fulla potential oavsett bakgrund.
Andel elever med högutbildade föräldrar, Thomasgymnasiet
fig 4. Jämför nyckeltalet Andel elever med högutbildade föräldrar
för Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Antal elever per lärartjänst
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
Antal elever per lärartjänst, Thomasgymnasiet
fig 5. Jämför nyckeltalet Antal elever per lärartjänst
för Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Antal elever per Studie- och yrkesvägledare
Nyckeltalet "Antal elever per Studie- och yrkesvägledare" är viktigt när du tittar på skolans förmåga att erbjuda personlig karriärvägledning.
Det visar hur många elever varje vägledare ansvarar för och påverkar direkt vägledningens kvalitet.
En lägre kvot möjliggör bättre individuell uppmärksamhet och stöd för elevernas karriärval.
Det är viktigt för att säkerställa att eleverna får rätt stöd i sina framtida planer och beslut om studier och yrken.
Antal elever per Studie- och yrkesvägledare, Thomasgymnasiet
fig 6. Jämför nyckeltalet Antal elever per Studie- och yrkesvägledare
för Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Jämför Nyckeltal: Personal
Nyckeltal: Rektor + lärare (heltidstjänster)
Nyckeltalet "Rektor + lärare (heltidstjänster)" ger en indikation på skolans totala personalresurser.
Om det är rätt balans mellan rektor och lärare betyder det att skolan har tillräckligt med ledare och lärare, vilket kan leda till att eleverna får en bra undervisning och rätt stöd.
Detta nyckeltal är en viktig faktor för att bedöma skolans organisatoriska struktur och dess förmåga att erbjuda en positiv och produktiv lärandemiljö.
Rektor + lärare (heltidstjänster), Thomasgymnasiet
fig 7. Jämför nyckeltalet Rektor + lärare (heltidstjänster)
för Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Rektor (heltidstjänster)
Nyckeltalet "Rektor (heltidstjänster)" ger en indikation på hur mycket tid rektorn har att leda skolan.
En rektor med en heltidstjänst har mer tid att hantera skolans dagliga verksamhet och att stödja lärarna och eleverna.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har tillräcklig ledning för att kunna skapa en positiv och välfungerande skolmiljö.
Rektor (heltidstjänster), Thomasgymnasiet
fig 8. Jämför nyckeltalet Rektor (heltidstjänster)
för Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Lärare (heltidstjänster)
Nyckeltal: Lärare (heltidstjänster) indikerar hur många lärare skolan har i förhållande till antalet elever. Det kan påverka den personliga uppmärksamheten och kvaliteten på undervisningen eleverna kommer att få.
Om det finns för få lärare kan det vara svårt att få svar på frågor, individuell hjälp och stöd. Å andra sidan, om det finns tillräckligt med lärare, kan det finnas en bättre möjlighet att trivas i skolan och lyckas med sina studier.
Därför är detta nyckeltal viktigt för att säkerställa att eleverna får den utbildning och uppmärksamhet som behövs för att blomstra i skolan.
Lärare (heltidstjänster), Thomasgymnasiet
fig 9. Jämför nyckeltalet Lärare (heltidstjänster)
för Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel kvinnor (personal)
Nyckeltalet "Andel kvinnor" visar hur många kvinnor som är anställda i förhållande till det totala antalet anställda.
Det kan peka på organisationens mångfald och engagemang för jämställdhet.
Det kan då hjälpa dig att förstå om arbetsplatsen främjar inkludering och lika möjligheter för alla.
Andel kvinnor (personal), Thomasgymnasiet
fig 10. Jämför nyckeltalet Andel kvinnor (personal)
för Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel behöriga lärare
Nyckeltalet "Andel behöriga lärare" visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens har större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
Andel behöriga lärare, Thomasgymnasiet
fig 11. Jämför nyckeltalet Andel behöriga lärare
för Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel specialpedagogtjänster
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
Andel specialpedagogtjänster, Thomasgymnasiet
fig 12. Jämför nyckeltalet Andel specialpedagogtjänster
för Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Studie- och yrkesvägledartjänster (SYV)
Nyckeltalet "Studie- och yrkesvägledartjänster" är viktigt när du tittar på skolans förmåga att erbjuda personlig karriärvägledning. Det visar hur många heltidstjänster som finns på skolan.
Det är viktigt för eleverna att de får rätt stöd i sina tankar om framtiden och i sina beslut om studier och yrken.
Med fler än en SYV på skolan finns det möjligheter till samarbete mellan SYV:ar som i sin tur ger förutsättningar för en bättre kvalitet i den vägledning eleverna får.
Studie- och yrkesvägledartjänster (SYV), Thomasgymnasiet
fig 13. Jämför nyckeltalet Studie- och yrkesvägledartjänster (SYV)
för Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel tillsvidareanställd personal
Nyckeltalet "Andel tillsvidareanställd personal" visar hur många som har permanenta jobb jämfört med tillfälliga anställda.
Det ger en uppfattning om stabiliteten och möjligheterna till långsiktig anställning inom organisationen.
Det är viktigt för att bedöma arbetsplatsens karriärmöjligheter och stabilitet.
Andel tillsvidareanställd personal, Thomasgymnasiet
fig 14. Jämför nyckeltalet Andel tillsvidareanställd personal
för Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Jämför Nyckeltal per Gymnasieprogram
Nyckeltal för Ekonomiprogrammet (EK)
Antal elever, EK, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 15. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för EK, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, EK, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 16. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för EK, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, EK, Thomasgymnasiet
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 17. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för EK, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, EK, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 18. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för EK, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel med grundläggande högskolebehörighet, EK, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Andel med grundläggande högskolebehörighet" visar andelen elever som är redo för högre utbildning.
Alltså den procentuella andel av elever som uppnår de krav som ställs för att kunna gå vidare till högskola eller universitet.
En hög andel elever med grundläggande högskolebehörighet indikerar att skolan är effektiv och lyckas väl med att förbereda eleverna för högre studier.
Det kan vara avgörande för elever som strävar efter att fortsätta sin utbildning efter gymnasiet.
fig 19. Jämför nyckeltalet: Andel med grundläggande högskolebehörighet
för EK, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever), EK, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Genomsnittlig betygspoäng för alla elever" mäter de genomsnittliga betygspoängen som alla elever uppnår under sin skolgång.
Det visar hur väl alla eleverna på programmet presterar, vilket är viktigt för att bedöma programmets totala akademiska prestation och undervisningens kvalitet.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng för alla elever kan indikera att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att eleverna presterar väl överlag.
Det visar på en sund inlärningsmiljö och kan vara en faktor som kan locka fler elever till skolan.
fig 20. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever)
för EK, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen), EK, Thomasgymnasiet
"Genomsnittlig betygspoäng för elever med examen" är ett nyckeltal som visar elevernas genomsnittliga akademiska prestationer vid examen.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng kan betyda att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att elever och lärare presterar och samarbetar väl.
Det här kan hjälpa dig att avgöra om gymnasieprogrammet uppfyller dina akademiska mål och förväntningar.
fig 21. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen)
för EK, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel elever med examen inom 3 år, EK, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Andel elever med examen inom 3 år" mäter hur många elever som slutför sin utbildning inom den förväntade tidsramen.
Det är viktigt eftersom det ger insikter om skolans effektivitet när det gäller att hjälpa eleverna att nå sina mål.
En hög andel elever som tar examen inom tre år kan tyda på att skolan, och gymnasieprogrammet har effektiv organisation och ett gediget stödsystem. Vilket i sin tur innebär att eleverna har en bättre chans att slutföra sin utbildning enligt planen och gå vidare till högre utbildning eller yrkesliv.
fig 22. Jämför nyckeltalet: Andel elever med examen inom 3 år
för EK, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng min, EK, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Antagningspoäng Min" visar den lägsta poängnivån som krävdes för att bli antagen till ett program.
Det är av betydelse eftersom det ger en uppfattning om tröskeln för att få tillträde till programmet.
En lägre minimipoäng kan betyda att skolan har en mer inkluderande antagningspolicy och kan vara mer tillgänglig för en bredare elevbas.
fig 23. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng min
för EK, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng medel, EK, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Antagningspoäng Medel" visar den genomsnittliga poängnivån som krävs för en elev att bli antagen till ett program.
Det är en viktig indikator på skolans akademiska krav och konkurrenskraft.
Ett högre medelvärde för antagningspoängen kan tyda på att skolan har höga akademiska krav och att eleverna som antas är välpresterande.
Det kan även indikera skolans rykte och popularitet.
Det kan hjälpa dig att bedöma om skolan matchar dina akademiska mål och förväntningar.
fig 24. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng medel
för EK, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för El- och energiprogrammet (EE)
Antal elever, EE, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 25. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för EE, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, EE, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 26. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för EE, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, EE, Thomasgymnasiet
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 27. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för EE, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, EE, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 28. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för EE, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever), EE, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Genomsnittlig betygspoäng för alla elever" mäter de genomsnittliga betygspoängen som alla elever uppnår under sin skolgång.
Det visar hur väl alla eleverna på programmet presterar, vilket är viktigt för att bedöma programmets totala akademiska prestation och undervisningens kvalitet.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng för alla elever kan indikera att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att eleverna presterar väl överlag.
Det visar på en sund inlärningsmiljö och kan vara en faktor som kan locka fler elever till skolan.
fig 29. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever)
för EE, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen), EE, Thomasgymnasiet
"Genomsnittlig betygspoäng för elever med examen" är ett nyckeltal som visar elevernas genomsnittliga akademiska prestationer vid examen.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng kan betyda att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att elever och lärare presterar och samarbetar väl.
Det här kan hjälpa dig att avgöra om gymnasieprogrammet uppfyller dina akademiska mål och förväntningar.
fig 30. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen)
för EE, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel elever med examen inom 3 år, EE, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Andel elever med examen inom 3 år" mäter hur många elever som slutför sin utbildning inom den förväntade tidsramen.
Det är viktigt eftersom det ger insikter om skolans effektivitet när det gäller att hjälpa eleverna att nå sina mål.
En hög andel elever som tar examen inom tre år kan tyda på att skolan, och gymnasieprogrammet har effektiv organisation och ett gediget stödsystem. Vilket i sin tur innebär att eleverna har en bättre chans att slutföra sin utbildning enligt planen och gå vidare till högre utbildning eller yrkesliv.
fig 31. Jämför nyckeltalet: Andel elever med examen inom 3 år
för EE, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng min, EE, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Antagningspoäng Min" visar den lägsta poängnivån som krävdes för att bli antagen till ett program.
Det är av betydelse eftersom det ger en uppfattning om tröskeln för att få tillträde till programmet.
En lägre minimipoäng kan betyda att skolan har en mer inkluderande antagningspolicy och kan vara mer tillgänglig för en bredare elevbas.
fig 32. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng min
för EE, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng medel, EE, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Antagningspoäng Medel" visar den genomsnittliga poängnivån som krävs för en elev att bli antagen till ett program.
Det är en viktig indikator på skolans akademiska krav och konkurrenskraft.
Ett högre medelvärde för antagningspoängen kan tyda på att skolan har höga akademiska krav och att eleverna som antas är välpresterande.
Det kan även indikera skolans rykte och popularitet.
Det kan hjälpa dig att bedöma om skolan matchar dina akademiska mål och förväntningar.
fig 33. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng medel
för EE, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Försäljnings- och serviceprogrammet (FS)
Antal elever, FS, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 34. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för FS, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, FS, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 35. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för FS, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, FS, Thomasgymnasiet
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 36. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för FS, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, FS, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 37. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för FS, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng min, FS, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Antagningspoäng Min" visar den lägsta poängnivån som krävdes för att bli antagen till ett program.
Det är av betydelse eftersom det ger en uppfattning om tröskeln för att få tillträde till programmet.
En lägre minimipoäng kan betyda att skolan har en mer inkluderande antagningspolicy och kan vara mer tillgänglig för en bredare elevbas.
fig 38. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng min
för FS, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng medel, FS, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Antagningspoäng Medel" visar den genomsnittliga poängnivån som krävs för en elev att bli antagen till ett program.
Det är en viktig indikator på skolans akademiska krav och konkurrenskraft.
Ett högre medelvärde för antagningspoängen kan tyda på att skolan har höga akademiska krav och att eleverna som antas är välpresterande.
Det kan även indikera skolans rykte och popularitet.
Det kan hjälpa dig att bedöma om skolan matchar dina akademiska mål och förväntningar.
fig 39. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng medel
för FS, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Handels- och administrationsprogrammet (HA)
Antal elever, HA, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 40. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för HA, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, HA, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 41. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för HA, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, HA, Thomasgymnasiet
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 42. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för HA, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, HA, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 43. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för HA, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever), HA, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Genomsnittlig betygspoäng för alla elever" mäter de genomsnittliga betygspoängen som alla elever uppnår under sin skolgång.
Det visar hur väl alla eleverna på programmet presterar, vilket är viktigt för att bedöma programmets totala akademiska prestation och undervisningens kvalitet.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng för alla elever kan indikera att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att eleverna presterar väl överlag.
Det visar på en sund inlärningsmiljö och kan vara en faktor som kan locka fler elever till skolan.
fig 44. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever)
för HA, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen), HA, Thomasgymnasiet
"Genomsnittlig betygspoäng för elever med examen" är ett nyckeltal som visar elevernas genomsnittliga akademiska prestationer vid examen.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng kan betyda att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att elever och lärare presterar och samarbetar väl.
Det här kan hjälpa dig att avgöra om gymnasieprogrammet uppfyller dina akademiska mål och förväntningar.
fig 45. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen)
för HA, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel elever med examen inom 3 år, HA, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Andel elever med examen inom 3 år" mäter hur många elever som slutför sin utbildning inom den förväntade tidsramen.
Det är viktigt eftersom det ger insikter om skolans effektivitet när det gäller att hjälpa eleverna att nå sina mål.
En hög andel elever som tar examen inom tre år kan tyda på att skolan, och gymnasieprogrammet har effektiv organisation och ett gediget stödsystem. Vilket i sin tur innebär att eleverna har en bättre chans att slutföra sin utbildning enligt planen och gå vidare till högre utbildning eller yrkesliv.
fig 46. Jämför nyckeltalet: Andel elever med examen inom 3 år
för HA, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Individuellt alternativ (IMA)
Antal elever, IMA, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 47. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för IMA, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, IMA, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 48. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för IMA, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, IMA, Thomasgymnasiet
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 49. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för IMA, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, IMA, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 50. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för IMA, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Naturvetenskapsprogrammet (NA)
Antal elever, NA, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 51. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för NA, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, NA, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 52. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för NA, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, NA, Thomasgymnasiet
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 53. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för NA, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, NA, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 54. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för NA, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng min, NA, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Antagningspoäng Min" visar den lägsta poängnivån som krävdes för att bli antagen till ett program.
Det är av betydelse eftersom det ger en uppfattning om tröskeln för att få tillträde till programmet.
En lägre minimipoäng kan betyda att skolan har en mer inkluderande antagningspolicy och kan vara mer tillgänglig för en bredare elevbas.
fig 55. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng min
för NA, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng medel, NA, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Antagningspoäng Medel" visar den genomsnittliga poängnivån som krävs för en elev att bli antagen till ett program.
Det är en viktig indikator på skolans akademiska krav och konkurrenskraft.
Ett högre medelvärde för antagningspoängen kan tyda på att skolan har höga akademiska krav och att eleverna som antas är välpresterande.
Det kan även indikera skolans rykte och popularitet.
Det kan hjälpa dig att bedöma om skolan matchar dina akademiska mål och förväntningar.
fig 56. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng medel
för NA, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Programinriktat val (IMV)
Antal elever, IMV, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 57. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för IMV, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, IMV, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 58. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för IMV, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, IMV, Thomasgymnasiet
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 59. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för IMV, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, IMV, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 60. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för IMV, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Restaurang- och livsmedelsprogrammet (RL)
Antal elever per lärartjänst, RL, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 61. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för RL, Thomasgymnasiet med Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, RL, Thomasgymnasiet
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 62. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för RL, Thomasgymnasiet med Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, RL, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 63. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för RL, Thomasgymnasiet med Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Samhällsvetenskapsprogrammet (SA)
Antal elever, SA, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 64. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för SA, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, SA, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 65. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för SA, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, SA, Thomasgymnasiet
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 66. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för SA, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, SA, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 67. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för SA, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel med grundläggande högskolebehörighet, SA, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Andel med grundläggande högskolebehörighet" visar andelen elever som är redo för högre utbildning.
Alltså den procentuella andel av elever som uppnår de krav som ställs för att kunna gå vidare till högskola eller universitet.
En hög andel elever med grundläggande högskolebehörighet indikerar att skolan är effektiv och lyckas väl med att förbereda eleverna för högre studier.
Det kan vara avgörande för elever som strävar efter att fortsätta sin utbildning efter gymnasiet.
fig 68. Jämför nyckeltalet: Andel med grundläggande högskolebehörighet
för SA, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever), SA, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Genomsnittlig betygspoäng för alla elever" mäter de genomsnittliga betygspoängen som alla elever uppnår under sin skolgång.
Det visar hur väl alla eleverna på programmet presterar, vilket är viktigt för att bedöma programmets totala akademiska prestation och undervisningens kvalitet.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng för alla elever kan indikera att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att eleverna presterar väl överlag.
Det visar på en sund inlärningsmiljö och kan vara en faktor som kan locka fler elever till skolan.
fig 69. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever)
för SA, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen), SA, Thomasgymnasiet
"Genomsnittlig betygspoäng för elever med examen" är ett nyckeltal som visar elevernas genomsnittliga akademiska prestationer vid examen.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng kan betyda att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att elever och lärare presterar och samarbetar väl.
Det här kan hjälpa dig att avgöra om gymnasieprogrammet uppfyller dina akademiska mål och förväntningar.
fig 70. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen)
för SA, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel elever med examen inom 3 år, SA, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Andel elever med examen inom 3 år" mäter hur många elever som slutför sin utbildning inom den förväntade tidsramen.
Det är viktigt eftersom det ger insikter om skolans effektivitet när det gäller att hjälpa eleverna att nå sina mål.
En hög andel elever som tar examen inom tre år kan tyda på att skolan, och gymnasieprogrammet har effektiv organisation och ett gediget stödsystem. Vilket i sin tur innebär att eleverna har en bättre chans att slutföra sin utbildning enligt planen och gå vidare till högre utbildning eller yrkesliv.
fig 71. Jämför nyckeltalet: Andel elever med examen inom 3 år
för SA, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng min, SA, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Antagningspoäng Min" visar den lägsta poängnivån som krävdes för att bli antagen till ett program.
Det är av betydelse eftersom det ger en uppfattning om tröskeln för att få tillträde till programmet.
En lägre minimipoäng kan betyda att skolan har en mer inkluderande antagningspolicy och kan vara mer tillgänglig för en bredare elevbas.
fig 72. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng min
för SA, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng medel, SA, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Antagningspoäng Medel" visar den genomsnittliga poängnivån som krävs för en elev att bli antagen till ett program.
Det är en viktig indikator på skolans akademiska krav och konkurrenskraft.
Ett högre medelvärde för antagningspoängen kan tyda på att skolan har höga akademiska krav och att eleverna som antas är välpresterande.
Det kan även indikera skolans rykte och popularitet.
Det kan hjälpa dig att bedöma om skolan matchar dina akademiska mål och förväntningar.
fig 73. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng medel
för SA, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Språkintroduktion (IMS)
Antal elever, IMS, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 74. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för IMS, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, IMS, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 75. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för IMS, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, IMS, Thomasgymnasiet
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 76. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för IMS, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, IMS, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 77. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för IMS, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Teknikprogrammet (TE)
Antal elever, TE, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 78. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för TE, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, TE, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 79. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för TE, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, TE, Thomasgymnasiet
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 80. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för TE, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, TE, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 81. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för TE, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel med grundläggande högskolebehörighet, TE, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Andel med grundläggande högskolebehörighet" visar andelen elever som är redo för högre utbildning.
Alltså den procentuella andel av elever som uppnår de krav som ställs för att kunna gå vidare till högskola eller universitet.
En hög andel elever med grundläggande högskolebehörighet indikerar att skolan är effektiv och lyckas väl med att förbereda eleverna för högre studier.
Det kan vara avgörande för elever som strävar efter att fortsätta sin utbildning efter gymnasiet.
fig 82. Jämför nyckeltalet: Andel med grundläggande högskolebehörighet
för TE, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever), TE, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Genomsnittlig betygspoäng för alla elever" mäter de genomsnittliga betygspoängen som alla elever uppnår under sin skolgång.
Det visar hur väl alla eleverna på programmet presterar, vilket är viktigt för att bedöma programmets totala akademiska prestation och undervisningens kvalitet.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng för alla elever kan indikera att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att eleverna presterar väl överlag.
Det visar på en sund inlärningsmiljö och kan vara en faktor som kan locka fler elever till skolan.
fig 83. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever)
för TE, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen), TE, Thomasgymnasiet
"Genomsnittlig betygspoäng för elever med examen" är ett nyckeltal som visar elevernas genomsnittliga akademiska prestationer vid examen.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng kan betyda att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att elever och lärare presterar och samarbetar väl.
Det här kan hjälpa dig att avgöra om gymnasieprogrammet uppfyller dina akademiska mål och förväntningar.
fig 84. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen)
för TE, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng min, TE, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Antagningspoäng Min" visar den lägsta poängnivån som krävdes för att bli antagen till ett program.
Det är av betydelse eftersom det ger en uppfattning om tröskeln för att få tillträde till programmet.
En lägre minimipoäng kan betyda att skolan har en mer inkluderande antagningspolicy och kan vara mer tillgänglig för en bredare elevbas.
fig 85. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng min
för TE, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng medel, TE, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Antagningspoäng Medel" visar den genomsnittliga poängnivån som krävs för en elev att bli antagen till ett program.
Det är en viktig indikator på skolans akademiska krav och konkurrenskraft.
Ett högre medelvärde för antagningspoängen kan tyda på att skolan har höga akademiska krav och att eleverna som antas är välpresterande.
Det kan även indikera skolans rykte och popularitet.
Det kan hjälpa dig att bedöma om skolan matchar dina akademiska mål och förväntningar.
fig 86. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng medel
för TE, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Vård- och omsorgsprogrammet (VO)
Antal elever, VO, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 87. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för VO, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, VO, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 88. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för VO, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, VO, Thomasgymnasiet
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 89. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för VO, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, VO, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 90. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för VO, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng min, VO, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Antagningspoäng Min" visar den lägsta poängnivån som krävdes för att bli antagen till ett program.
Det är av betydelse eftersom det ger en uppfattning om tröskeln för att få tillträde till programmet.
En lägre minimipoäng kan betyda att skolan har en mer inkluderande antagningspolicy och kan vara mer tillgänglig för en bredare elevbas.
fig 91. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng min
för VO, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng medel, VO, Thomasgymnasiet
Nyckeltalet "Antagningspoäng Medel" visar den genomsnittliga poängnivån som krävs för en elev att bli antagen till ett program.
Det är en viktig indikator på skolans akademiska krav och konkurrenskraft.
Ett högre medelvärde för antagningspoängen kan tyda på att skolan har höga akademiska krav och att eleverna som antas är välpresterande.
Det kan även indikera skolans rykte och popularitet.
Det kan hjälpa dig att bedöma om skolan matchar dina akademiska mål och förväntningar.
fig 92. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng medel
för VO, Thomasgymnasiet med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Skolenkäten: Elevernas och Lärarnas Värdefulla Åsikter om Thomasgymnasiet
Skolenkäten genomförs av Skolinspektionen.
Vi tycker att resultatet av enkäten är speciellt värdefullt för dig som vill veta mer om skolan.
Det är ju trots allt eleverna och lärarna på gymnasieskolan som tycker till!
Resultatet från skolenkäten används självklart också i huvudmans och skolans systematiska kvalitetsarbete.
Det senaste skolenkätresultatet (2023)
Välj den skolenkät som du är intresserad av!
Skolor i Strängnäs kommun som erbjuder samma program
Om du är nyfiken på vilka andra skolor i Strängnäs kommun som erbjuder något av de program som Thomasgymnasiet har kan du följa länken nedan!
- Ekonomiprogrammet (2 st skolor)
- Thomasgymnasiet är den enda skolan vi har i SkolStat som erbjuder El- och energiprogrammet (EE) i Strängnäs kommun
- Thomasgymnasiet är den enda skolan vi har i SkolStat som erbjuder Försäljnings- och serviceprogrammet (FS) i Strängnäs kommun
- Thomasgymnasiet är den enda skolan vi har i SkolStat som erbjuder Handels- och administrationsprogrammet (HA) i Strängnäs kommun
- Thomasgymnasiet är den enda skolan vi har i SkolStat som erbjuder Individuellt alternativ (IMA) i Strängnäs kommun
- Naturvetenskapsprogrammet (2 st skolor)
- Thomasgymnasiet är den enda skolan vi har i SkolStat som erbjuder Programinriktat val (IMV) i Strängnäs kommun
- Thomasgymnasiet är den enda skolan vi har i SkolStat som erbjuder Restaurang- och livsmedelsprogrammet (RL) i Strängnäs kommun
- Samhällsvetenskapsprogrammet (2 st skolor)
- Thomasgymnasiet är den enda skolan vi har i SkolStat som erbjuder Språkintroduktion (IMS) i Strängnäs kommun
- Thomasgymnasiet är den enda skolan vi har i SkolStat som erbjuder Teknikprogrammet (TE) i Strängnäs kommun
- Thomasgymnasiet är den enda skolan vi har i SkolStat som erbjuder Vård- och omsorgsprogrammet (VO) i Strängnäs kommun
Address och kontaktuppgifter till Thomasgymnasiet
Använd gärna kontaktuppgifterna nedan för att komma i kontakt med skolan.
- Telefon: 0152-29450
- Besöksadress: Campus Strängnäs, Hus A-D, Regementsgatan 61, 64533 Strängnäs ◳
- Hemsida: http://www.strangnas.se ◳
Grattis! Bra jobbat!
Det är få som tar sig hela vägen ner igenom alla dessa nyckeltal!
Ett stort tack för ditt engagemang för skolstatistik.
Sverige behöver fler som dig. Bra där!
Nu kanske vi kan intressera dig för någon annan skola i Strängnäs kommun? Eller varför inte titta närmare på skolor i andra kommuner i Södermanlands län?
Sedan får vi inte glömma statistiken om skolans huvudman Strängnäs Kommun. Det kan vara en guldgruva för någon som dig!
Och om inte det faller dig i smaken har vi alltid startsidan eller sökrutan nedtill?