SkolStat: Utforska Magnus Åbergsgymnasiet 1 i Trollhättan
Magnus Åbergsgymnasiet 1 är en stor gymnasieskola i Trollhättan, Trollhättans stad med cirka 730 elever på skolan (2023/24).
Det är en kommunal skola med Kunskapsförbundet Väst som huvudman.
Kort om senaste skolenkätresultatet (2023)
Eleverna verkar nöjda med sin skola enligt den senaste skolenkäten (6.8 av 10).
Pedagogerna på skolan verkar också nöjda med sin skolas pedagogiska ledning (7.6 av 10) enligt sin senaste skolenkät.
Du hittar hela resultatet av skolans senaste skolenkät längre ner på sidan!
Skolan erbjuder dessa gymnasieprogram
- Bygg- och anläggningsprogrammet (BA)
- Ekonomiprogrammet (EK)
- Estetiska programmet (ES)
- Försäljnings- och serviceprogrammet (FS)
- Handels- och administrationsprogrammet (HA)
- Hantverksprogrammet (HV)
- Hotell- och turismprogrammet (HT)
- Programinriktat val (IMV)
- Restaurang- och livsmedelsprogrammet (RL)
- Samhällsvetenskapsprogrammet (SA)
Längre ner hittar du statistik om de olika programmen.
Innehållsförteckning
Jämför Magnus Åbergsgymnasiet 1 med Kommunen och Riket
Här jämför vi nyckeltal mellan Magnus Åbergsgymnasiet 1 och Sverige.
Vi delar upp dessa nyckeltal i grupperna
- Elever
- Personal
- Gymnasieprogram
De värden som inte utrycks i % för kommunen och Sverige är medelvärden per skola. Det betyder att vi har summerat alla värden för varje nyckeltal och därefter dividerat det med antalet skolor i kommunen eller riket.
Jämför Nyckeltal: Elever
Nyckeltal: Antal elever
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
Antal elever, Magnus Åbergsgymnasiet 1
fig 1. Jämför nyckeltalet Antal elever
för Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel kvinnor (elever)
Nyckeltalet "Andel kvinnor (elever)" ger dig insikter om skolans mångfald och inkludering.
En jämn fördelning mellan flickor och pojkar kan skapa en rättvis inlärningsmiljö som uppmuntrar olika perspektiv. Det kan även påverka hur jämställdhet och kön relateras till i undervisningen.
Detta nyckeltal kan indikera om skolan är en plats där elever känner sig inkluderade.
Det kan också hjälpa dig att förstå skolans sociala miljö och engagemang för jämställdhet.
Andel kvinnor (elever), Magnus Åbergsgymnasiet 1
fig 2. Jämför nyckeltalet Andel kvinnor (elever)
för Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel elever med utländsk bakgrund
Nyckeltalet "Andel elever med utländsk bakgrund" ger insikter om skolans mångfald och inkludering.
En hög andel elever med utländsk bakgrund kan skapa en rik och inkluderande inlärningsmiljö. Det kan också påverka hur kulturell förståelse och global medvetenhet främjas i undervisningen.
Det kan påverka trivsel och den sociala miljön i skolan, och möjligheter att skapa internationella vänskapsband. Nyckeltalet kan också hjälpa dig att förstå skolans sociala miljö och engagemang för kulturell inkludering.
Andel elever med utländsk bakgrund, Magnus Åbergsgymnasiet 1
fig 3. Jämför nyckeltalet Andel elever med utländsk bakgrund
för Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel elever med högutbildade föräldrar
Nyckeltalet "Andel elever med högutbildade föräldrar" ger dig insikter om skolans socioekonomiska mångfald.
Det kan påverka undervisningens kultur och förväntningar. Det är viktigt för att avgöra om skolan kan erbjuda rätt stöd för ditt barn, oavsett föräldrarnas utbildningsnivå.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan är bra för ett barn att nå sin fulla potential oavsett bakgrund.
Andel elever med högutbildade föräldrar, Magnus Åbergsgymnasiet 1
fig 4. Jämför nyckeltalet Andel elever med högutbildade föräldrar
för Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Antal elever per lärartjänst
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
Antal elever per lärartjänst, Magnus Åbergsgymnasiet 1
fig 5. Jämför nyckeltalet Antal elever per lärartjänst
för Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Jämför Nyckeltal: Personal
Nyckeltal: Rektor + lärare (heltidstjänster)
Nyckeltalet "Rektor + lärare (heltidstjänster)" ger en indikation på skolans totala personalresurser.
Om det är rätt balans mellan rektor och lärare betyder det att skolan har tillräckligt med ledare och lärare, vilket kan leda till att eleverna får en bra undervisning och rätt stöd.
Detta nyckeltal är en viktig faktor för att bedöma skolans organisatoriska struktur och dess förmåga att erbjuda en positiv och produktiv lärandemiljö.
Rektor + lärare (heltidstjänster), Magnus Åbergsgymnasiet 1
fig 6. Jämför nyckeltalet Rektor + lärare (heltidstjänster)
för Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Lärare (heltidstjänster)
Nyckeltal: Lärare (heltidstjänster) indikerar hur många lärare skolan har i förhållande till antalet elever. Det kan påverka den personliga uppmärksamheten och kvaliteten på undervisningen eleverna kommer att få.
Om det finns för få lärare kan det vara svårt att få svar på frågor, individuell hjälp och stöd. Å andra sidan, om det finns tillräckligt med lärare, kan det finnas en bättre möjlighet att trivas i skolan och lyckas med sina studier.
Därför är detta nyckeltal viktigt för att säkerställa att eleverna får den utbildning och uppmärksamhet som behövs för att blomstra i skolan.
Lärare (heltidstjänster), Magnus Åbergsgymnasiet 1
fig 7. Jämför nyckeltalet Lärare (heltidstjänster)
för Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel kvinnor (personal)
Nyckeltalet "Andel kvinnor" visar hur många kvinnor som är anställda i förhållande till det totala antalet anställda.
Det kan peka på organisationens mångfald och engagemang för jämställdhet.
Det kan då hjälpa dig att förstå om arbetsplatsen främjar inkludering och lika möjligheter för alla.
Andel kvinnor (personal), Magnus Åbergsgymnasiet 1
fig 8. Jämför nyckeltalet Andel kvinnor (personal)
för Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel behöriga lärare
Nyckeltalet "Andel behöriga lärare" visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens har större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
Andel behöriga lärare, Magnus Åbergsgymnasiet 1
fig 9. Jämför nyckeltalet Andel behöriga lärare
för Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel specialpedagogtjänster
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
Andel specialpedagogtjänster, Magnus Åbergsgymnasiet 1
fig 10. Jämför nyckeltalet Andel specialpedagogtjänster
för Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Antal speciallärartjänster
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda den hjälp dessa elever behöver.
Antal speciallärartjänster, Magnus Åbergsgymnasiet 1
fig 11. Jämför nyckeltalet Antal speciallärartjänster
för Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel tillsvidareanställd personal
Nyckeltalet "Andel tillsvidareanställd personal" visar hur många som har permanenta jobb jämfört med tillfälliga anställda.
Det ger en uppfattning om stabiliteten och möjligheterna till långsiktig anställning inom organisationen.
Det är viktigt för att bedöma arbetsplatsens karriärmöjligheter och stabilitet.
Andel tillsvidareanställd personal, Magnus Åbergsgymnasiet 1
fig 12. Jämför nyckeltalet Andel tillsvidareanställd personal
för Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Jämför Nyckeltal per Gymnasieprogram
Nyckeltal för Bygg- och anläggningsprogrammet (BA)
Antal elever, BA, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 13. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för BA, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, BA, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 14. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för BA, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, BA, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 15. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för BA, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, BA, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 16. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för BA, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, BA, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 17. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för BA, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever), BA, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Genomsnittlig betygspoäng för alla elever" mäter de genomsnittliga betygspoängen som alla elever uppnår under sin skolgång.
Det visar hur väl alla eleverna på programmet presterar, vilket är viktigt för att bedöma programmets totala akademiska prestation och undervisningens kvalitet.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng för alla elever kan indikera att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att eleverna presterar väl överlag.
Det visar på en sund inlärningsmiljö och kan vara en faktor som kan locka fler elever till skolan.
fig 18. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever)
för BA, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen), BA, Magnus Åbergsgymnasiet 1
"Genomsnittlig betygspoäng för elever med examen" är ett nyckeltal som visar elevernas genomsnittliga akademiska prestationer vid examen.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng kan betyda att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att elever och lärare presterar och samarbetar väl.
Det här kan hjälpa dig att avgöra om gymnasieprogrammet uppfyller dina akademiska mål och förväntningar.
fig 19. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen)
för BA, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel elever med examen inom 3 år, BA, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Andel elever med examen inom 3 år" mäter hur många elever som slutför sin utbildning inom den förväntade tidsramen.
Det är viktigt eftersom det ger insikter om skolans effektivitet när det gäller att hjälpa eleverna att nå sina mål.
En hög andel elever som tar examen inom tre år kan tyda på att skolan, och gymnasieprogrammet har effektiv organisation och ett gediget stödsystem. Vilket i sin tur innebär att eleverna har en bättre chans att slutföra sin utbildning enligt planen och gå vidare till högre utbildning eller yrkesliv.
fig 20. Jämför nyckeltalet: Andel elever med examen inom 3 år
för BA, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng min, BA, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antagningspoäng Min" visar den lägsta poängnivån som krävdes för att bli antagen till ett program.
Det är av betydelse eftersom det ger en uppfattning om tröskeln för att få tillträde till programmet.
En lägre minimipoäng kan betyda att skolan har en mer inkluderande antagningspolicy och kan vara mer tillgänglig för en bredare elevbas.
fig 21. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng min
för BA, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng medel, BA, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antagningspoäng Medel" visar den genomsnittliga poängnivån som krävs för en elev att bli antagen till ett program.
Det är en viktig indikator på skolans akademiska krav och konkurrenskraft.
Ett högre medelvärde för antagningspoängen kan tyda på att skolan har höga akademiska krav och att eleverna som antas är välpresterande.
Det kan även indikera skolans rykte och popularitet.
Det kan hjälpa dig att bedöma om skolan matchar dina akademiska mål och förväntningar.
fig 22. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng medel
för BA, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Ekonomiprogrammet (EK)
Antal elever, EK, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 23. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för EK, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, EK, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 24. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för EK, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, EK, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 25. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för EK, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, EK, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 26. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för EK, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, EK, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 27. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för EK, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel med grundläggande högskolebehörighet, EK, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Andel med grundläggande högskolebehörighet" visar andelen elever som är redo för högre utbildning.
Alltså den procentuella andel av elever som uppnår de krav som ställs för att kunna gå vidare till högskola eller universitet.
En hög andel elever med grundläggande högskolebehörighet indikerar att skolan är effektiv och lyckas väl med att förbereda eleverna för högre studier.
Det kan vara avgörande för elever som strävar efter att fortsätta sin utbildning efter gymnasiet.
fig 28. Jämför nyckeltalet: Andel med grundläggande högskolebehörighet
för EK, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever), EK, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Genomsnittlig betygspoäng för alla elever" mäter de genomsnittliga betygspoängen som alla elever uppnår under sin skolgång.
Det visar hur väl alla eleverna på programmet presterar, vilket är viktigt för att bedöma programmets totala akademiska prestation och undervisningens kvalitet.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng för alla elever kan indikera att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att eleverna presterar väl överlag.
Det visar på en sund inlärningsmiljö och kan vara en faktor som kan locka fler elever till skolan.
fig 29. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever)
för EK, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen), EK, Magnus Åbergsgymnasiet 1
"Genomsnittlig betygspoäng för elever med examen" är ett nyckeltal som visar elevernas genomsnittliga akademiska prestationer vid examen.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng kan betyda att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att elever och lärare presterar och samarbetar väl.
Det här kan hjälpa dig att avgöra om gymnasieprogrammet uppfyller dina akademiska mål och förväntningar.
fig 30. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen)
för EK, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel elever med examen inom 3 år, EK, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Andel elever med examen inom 3 år" mäter hur många elever som slutför sin utbildning inom den förväntade tidsramen.
Det är viktigt eftersom det ger insikter om skolans effektivitet när det gäller att hjälpa eleverna att nå sina mål.
En hög andel elever som tar examen inom tre år kan tyda på att skolan, och gymnasieprogrammet har effektiv organisation och ett gediget stödsystem. Vilket i sin tur innebär att eleverna har en bättre chans att slutföra sin utbildning enligt planen och gå vidare till högre utbildning eller yrkesliv.
fig 31. Jämför nyckeltalet: Andel elever med examen inom 3 år
för EK, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng min, EK, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antagningspoäng Min" visar den lägsta poängnivån som krävdes för att bli antagen till ett program.
Det är av betydelse eftersom det ger en uppfattning om tröskeln för att få tillträde till programmet.
En lägre minimipoäng kan betyda att skolan har en mer inkluderande antagningspolicy och kan vara mer tillgänglig för en bredare elevbas.
fig 32. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng min
för EK, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng medel, EK, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antagningspoäng Medel" visar den genomsnittliga poängnivån som krävs för en elev att bli antagen till ett program.
Det är en viktig indikator på skolans akademiska krav och konkurrenskraft.
Ett högre medelvärde för antagningspoängen kan tyda på att skolan har höga akademiska krav och att eleverna som antas är välpresterande.
Det kan även indikera skolans rykte och popularitet.
Det kan hjälpa dig att bedöma om skolan matchar dina akademiska mål och förväntningar.
fig 33. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng medel
för EK, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Estetiska programmet (ES)
Antal elever, ES, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 34. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för ES, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, ES, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 35. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för ES, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, ES, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 36. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för ES, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, ES, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 37. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för ES, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, ES, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 38. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för ES, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel med grundläggande högskolebehörighet, ES, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Andel med grundläggande högskolebehörighet" visar andelen elever som är redo för högre utbildning.
Alltså den procentuella andel av elever som uppnår de krav som ställs för att kunna gå vidare till högskola eller universitet.
En hög andel elever med grundläggande högskolebehörighet indikerar att skolan är effektiv och lyckas väl med att förbereda eleverna för högre studier.
Det kan vara avgörande för elever som strävar efter att fortsätta sin utbildning efter gymnasiet.
fig 39. Jämför nyckeltalet: Andel med grundläggande högskolebehörighet
för ES, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever), ES, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Genomsnittlig betygspoäng för alla elever" mäter de genomsnittliga betygspoängen som alla elever uppnår under sin skolgång.
Det visar hur väl alla eleverna på programmet presterar, vilket är viktigt för att bedöma programmets totala akademiska prestation och undervisningens kvalitet.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng för alla elever kan indikera att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att eleverna presterar väl överlag.
Det visar på en sund inlärningsmiljö och kan vara en faktor som kan locka fler elever till skolan.
fig 40. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever)
för ES, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen), ES, Magnus Åbergsgymnasiet 1
"Genomsnittlig betygspoäng för elever med examen" är ett nyckeltal som visar elevernas genomsnittliga akademiska prestationer vid examen.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng kan betyda att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att elever och lärare presterar och samarbetar väl.
Det här kan hjälpa dig att avgöra om gymnasieprogrammet uppfyller dina akademiska mål och förväntningar.
fig 41. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen)
för ES, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel elever med examen inom 3 år, ES, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Andel elever med examen inom 3 år" mäter hur många elever som slutför sin utbildning inom den förväntade tidsramen.
Det är viktigt eftersom det ger insikter om skolans effektivitet när det gäller att hjälpa eleverna att nå sina mål.
En hög andel elever som tar examen inom tre år kan tyda på att skolan, och gymnasieprogrammet har effektiv organisation och ett gediget stödsystem. Vilket i sin tur innebär att eleverna har en bättre chans att slutföra sin utbildning enligt planen och gå vidare till högre utbildning eller yrkesliv.
fig 42. Jämför nyckeltalet: Andel elever med examen inom 3 år
för ES, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Försäljnings- och serviceprogrammet (FS)
Antal elever, FS, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 43. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för FS, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, FS, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 44. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för FS, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, FS, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 45. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för FS, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, FS, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 46. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för FS, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, FS, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 47. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för FS, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng min, FS, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antagningspoäng Min" visar den lägsta poängnivån som krävdes för att bli antagen till ett program.
Det är av betydelse eftersom det ger en uppfattning om tröskeln för att få tillträde till programmet.
En lägre minimipoäng kan betyda att skolan har en mer inkluderande antagningspolicy och kan vara mer tillgänglig för en bredare elevbas.
fig 48. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng min
för FS, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng medel, FS, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antagningspoäng Medel" visar den genomsnittliga poängnivån som krävs för en elev att bli antagen till ett program.
Det är en viktig indikator på skolans akademiska krav och konkurrenskraft.
Ett högre medelvärde för antagningspoängen kan tyda på att skolan har höga akademiska krav och att eleverna som antas är välpresterande.
Det kan även indikera skolans rykte och popularitet.
Det kan hjälpa dig att bedöma om skolan matchar dina akademiska mål och förväntningar.
fig 49. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng medel
för FS, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Handels- och administrationsprogrammet (HA)
Antal elever, HA, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 50. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för HA, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, HA, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 51. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för HA, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, HA, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 52. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för HA, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, HA, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 53. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för HA, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, HA, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 54. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för HA, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever), HA, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Genomsnittlig betygspoäng för alla elever" mäter de genomsnittliga betygspoängen som alla elever uppnår under sin skolgång.
Det visar hur väl alla eleverna på programmet presterar, vilket är viktigt för att bedöma programmets totala akademiska prestation och undervisningens kvalitet.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng för alla elever kan indikera att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att eleverna presterar väl överlag.
Det visar på en sund inlärningsmiljö och kan vara en faktor som kan locka fler elever till skolan.
fig 55. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever)
för HA, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Hantverksprogrammet (HV)
Antal elever, HV, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 56. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för HV, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, HV, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 57. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för HV, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, HV, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 58. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för HV, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, HV, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 59. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för HV, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, HV, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 60. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för HV, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng min, HV, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antagningspoäng Min" visar den lägsta poängnivån som krävdes för att bli antagen till ett program.
Det är av betydelse eftersom det ger en uppfattning om tröskeln för att få tillträde till programmet.
En lägre minimipoäng kan betyda att skolan har en mer inkluderande antagningspolicy och kan vara mer tillgänglig för en bredare elevbas.
fig 61. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng min
för HV, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng medel, HV, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antagningspoäng Medel" visar den genomsnittliga poängnivån som krävs för en elev att bli antagen till ett program.
Det är en viktig indikator på skolans akademiska krav och konkurrenskraft.
Ett högre medelvärde för antagningspoängen kan tyda på att skolan har höga akademiska krav och att eleverna som antas är välpresterande.
Det kan även indikera skolans rykte och popularitet.
Det kan hjälpa dig att bedöma om skolan matchar dina akademiska mål och förväntningar.
fig 62. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng medel
för HV, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Hotell- och turismprogrammet (HT)
Antal elever, HT, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 63. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för HT, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, HT, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 64. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för HT, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, HT, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 65. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för HT, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, HT, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 66. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för HT, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, HT, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 67. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för HT, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever), HT, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Genomsnittlig betygspoäng för alla elever" mäter de genomsnittliga betygspoängen som alla elever uppnår under sin skolgång.
Det visar hur väl alla eleverna på programmet presterar, vilket är viktigt för att bedöma programmets totala akademiska prestation och undervisningens kvalitet.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng för alla elever kan indikera att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att eleverna presterar väl överlag.
Det visar på en sund inlärningsmiljö och kan vara en faktor som kan locka fler elever till skolan.
fig 68. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever)
för HT, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen), HT, Magnus Åbergsgymnasiet 1
"Genomsnittlig betygspoäng för elever med examen" är ett nyckeltal som visar elevernas genomsnittliga akademiska prestationer vid examen.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng kan betyda att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att elever och lärare presterar och samarbetar väl.
Det här kan hjälpa dig att avgöra om gymnasieprogrammet uppfyller dina akademiska mål och förväntningar.
fig 69. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen)
för HT, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel elever med examen inom 3 år, HT, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Andel elever med examen inom 3 år" mäter hur många elever som slutför sin utbildning inom den förväntade tidsramen.
Det är viktigt eftersom det ger insikter om skolans effektivitet när det gäller att hjälpa eleverna att nå sina mål.
En hög andel elever som tar examen inom tre år kan tyda på att skolan, och gymnasieprogrammet har effektiv organisation och ett gediget stödsystem. Vilket i sin tur innebär att eleverna har en bättre chans att slutföra sin utbildning enligt planen och gå vidare till högre utbildning eller yrkesliv.
fig 70. Jämför nyckeltalet: Andel elever med examen inom 3 år
för HT, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng min, HT, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antagningspoäng Min" visar den lägsta poängnivån som krävdes för att bli antagen till ett program.
Det är av betydelse eftersom det ger en uppfattning om tröskeln för att få tillträde till programmet.
En lägre minimipoäng kan betyda att skolan har en mer inkluderande antagningspolicy och kan vara mer tillgänglig för en bredare elevbas.
fig 71. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng min
för HT, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng medel, HT, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antagningspoäng Medel" visar den genomsnittliga poängnivån som krävs för en elev att bli antagen till ett program.
Det är en viktig indikator på skolans akademiska krav och konkurrenskraft.
Ett högre medelvärde för antagningspoängen kan tyda på att skolan har höga akademiska krav och att eleverna som antas är välpresterande.
Det kan även indikera skolans rykte och popularitet.
Det kan hjälpa dig att bedöma om skolan matchar dina akademiska mål och förväntningar.
fig 72. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng medel
för HT, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Programinriktat val (IMV)
Antal elever, IMV, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 73. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för IMV, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, IMV, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 74. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för IMV, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, IMV, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 75. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för IMV, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, IMV, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 76. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för IMV, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, IMV, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 77. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för IMV, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Restaurang- och livsmedelsprogrammet (RL)
Antal elever, RL, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 78. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för RL, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, RL, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 79. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för RL, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, RL, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 80. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för RL, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, RL, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 81. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för RL, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, RL, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 82. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för RL, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever), RL, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Genomsnittlig betygspoäng för alla elever" mäter de genomsnittliga betygspoängen som alla elever uppnår under sin skolgång.
Det visar hur väl alla eleverna på programmet presterar, vilket är viktigt för att bedöma programmets totala akademiska prestation och undervisningens kvalitet.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng för alla elever kan indikera att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att eleverna presterar väl överlag.
Det visar på en sund inlärningsmiljö och kan vara en faktor som kan locka fler elever till skolan.
fig 83. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever)
för RL, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng min, RL, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antagningspoäng Min" visar den lägsta poängnivån som krävdes för att bli antagen till ett program.
Det är av betydelse eftersom det ger en uppfattning om tröskeln för att få tillträde till programmet.
En lägre minimipoäng kan betyda att skolan har en mer inkluderande antagningspolicy och kan vara mer tillgänglig för en bredare elevbas.
fig 84. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng min
för RL, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng medel, RL, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antagningspoäng Medel" visar den genomsnittliga poängnivån som krävs för en elev att bli antagen till ett program.
Det är en viktig indikator på skolans akademiska krav och konkurrenskraft.
Ett högre medelvärde för antagningspoängen kan tyda på att skolan har höga akademiska krav och att eleverna som antas är välpresterande.
Det kan även indikera skolans rykte och popularitet.
Det kan hjälpa dig att bedöma om skolan matchar dina akademiska mål och förväntningar.
fig 85. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng medel
för RL, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Samhällsvetenskapsprogrammet (SA)
Antal elever, SA, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 86. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för SA, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, SA, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 87. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för SA, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, SA, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 88. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för SA, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, SA, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 89. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för SA, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, SA, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 90. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för SA, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel med grundläggande högskolebehörighet, SA, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Andel med grundläggande högskolebehörighet" visar andelen elever som är redo för högre utbildning.
Alltså den procentuella andel av elever som uppnår de krav som ställs för att kunna gå vidare till högskola eller universitet.
En hög andel elever med grundläggande högskolebehörighet indikerar att skolan är effektiv och lyckas väl med att förbereda eleverna för högre studier.
Det kan vara avgörande för elever som strävar efter att fortsätta sin utbildning efter gymnasiet.
fig 91. Jämför nyckeltalet: Andel med grundläggande högskolebehörighet
för SA, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever), SA, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Genomsnittlig betygspoäng för alla elever" mäter de genomsnittliga betygspoängen som alla elever uppnår under sin skolgång.
Det visar hur väl alla eleverna på programmet presterar, vilket är viktigt för att bedöma programmets totala akademiska prestation och undervisningens kvalitet.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng för alla elever kan indikera att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att eleverna presterar väl överlag.
Det visar på en sund inlärningsmiljö och kan vara en faktor som kan locka fler elever till skolan.
fig 92. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever)
för SA, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen), SA, Magnus Åbergsgymnasiet 1
"Genomsnittlig betygspoäng för elever med examen" är ett nyckeltal som visar elevernas genomsnittliga akademiska prestationer vid examen.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng kan betyda att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att elever och lärare presterar och samarbetar väl.
Det här kan hjälpa dig att avgöra om gymnasieprogrammet uppfyller dina akademiska mål och förväntningar.
fig 93. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen)
för SA, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel elever med examen inom 3 år, SA, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Andel elever med examen inom 3 år" mäter hur många elever som slutför sin utbildning inom den förväntade tidsramen.
Det är viktigt eftersom det ger insikter om skolans effektivitet när det gäller att hjälpa eleverna att nå sina mål.
En hög andel elever som tar examen inom tre år kan tyda på att skolan, och gymnasieprogrammet har effektiv organisation och ett gediget stödsystem. Vilket i sin tur innebär att eleverna har en bättre chans att slutföra sin utbildning enligt planen och gå vidare till högre utbildning eller yrkesliv.
fig 94. Jämför nyckeltalet: Andel elever med examen inom 3 år
för SA, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng min, SA, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antagningspoäng Min" visar den lägsta poängnivån som krävdes för att bli antagen till ett program.
Det är av betydelse eftersom det ger en uppfattning om tröskeln för att få tillträde till programmet.
En lägre minimipoäng kan betyda att skolan har en mer inkluderande antagningspolicy och kan vara mer tillgänglig för en bredare elevbas.
fig 95. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng min
för SA, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng medel, SA, Magnus Åbergsgymnasiet 1
Nyckeltalet "Antagningspoäng Medel" visar den genomsnittliga poängnivån som krävs för en elev att bli antagen till ett program.
Det är en viktig indikator på skolans akademiska krav och konkurrenskraft.
Ett högre medelvärde för antagningspoängen kan tyda på att skolan har höga akademiska krav och att eleverna som antas är välpresterande.
Det kan även indikera skolans rykte och popularitet.
Det kan hjälpa dig att bedöma om skolan matchar dina akademiska mål och förväntningar.
fig 96. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng medel
för SA, Magnus Åbergsgymnasiet 1 med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Skolenkäten: Elevernas och Lärarnas Värdefulla Åsikter om Magnus Åbergsgymnasiet 1
Skolenkäten genomförs av Skolinspektionen.
Vi tycker att resultatet av enkäten är speciellt värdefullt för dig som vill veta mer om skolan.
Det är ju trots allt eleverna och lärarna på gymnasieskolan som tycker till!
Resultatet från skolenkäten används självklart också i huvudmans och skolans systematiska kvalitetsarbete.
Det senaste skolenkätresultatet (2023)
Välj den skolenkät som du är intresserad av!
Skolor i Trollhättans stad som erbjuder samma program
Om du är nyfiken på vilka andra skolor i Trollhättans stad som erbjuder något av de program som Magnus Åbergsgymnasiet 1 har kan du följa länken nedan!
- Bygg- och anläggningsprogrammet (3 st skolor)
- Ekonomiprogrammet (3 st skolor)
- Estetiska programmet (3 st skolor)
- Försäljnings- och serviceprogrammet (3 st skolor)
- Handels- och administrationsprogrammet (3 st skolor)
- Hantverksprogrammet (3 st skolor)
- Hotell- och turismprogrammet (2 st skolor)
- Programinriktat val (3 st skolor)
- Restaurang- och livsmedelsprogrammet (2 st skolor)
- Samhällsvetenskapsprogrammet (3 st skolor)
Address och kontaktuppgifter till Magnus Åbergsgymnasiet 1
Använd gärna kontaktuppgifterna nedan för att komma i kontakt med skolan.
- Telefon: 0520-497350
- Besöksadress: Karlstorpsvägen 159, 46152 Trollhättan ◳
- Hemsida: http://www.kunskapsforbundet.se ◳
Grattis! Bra jobbat!
Det är få som tar sig hela vägen ner igenom alla dessa nyckeltal!
Ett stort tack för ditt engagemang för skolstatistik.
Sverige behöver fler som dig. Bra där!
Nu kanske vi kan intressera dig för någon annan skola i Trollhättans stad? Eller varför inte titta närmare på skolor i andra kommuner i Västra Götalands län?
Sedan får vi inte glömma statistiken om skolans huvudman Kunskapsförbundet Väst. Det kan vara en guldgruva för någon som dig!
Och om inte det faller dig i smaken har vi alltid startsidan eller sökrutan nedtill?