SkolStat: Utforska Åbyskolan i Klippan
Åbyskolan är en större gymnasieskola i Klippan, Klippans kommun med cirka 470 elever på skolan (2023/24).
Det är en kommunal skola med Klippans Kommun som huvudman.
Kort om senaste skolenkätresultatet (2023)
Eleverna verkar nöjda med sin skola enligt den senaste skolenkäten (6.7 av 10).
Pedagogerna på skolan verkar också nöjda med sin skolas pedagogiska ledning (7.5 av 10) enligt sin senaste skolenkät.
Du hittar hela resultatet av skolans senaste skolenkät längre ner på sidan!
Skolan erbjuder dessa gymnasieprogram
- Barn- och fritidsprogrammet (BF)
- Bygg- och anläggningsprogrammet (BA)
- Ekonomiprogrammet (EK)
- El- och energiprogrammet (EE)
- Försäljnings- och serviceprogrammet (FS)
- Handels- och administrationsprogrammet (HA)
- Individuellt alternativ (IMA)
- Naturvetenskapsprogrammet (NA)
- Programinriktat val (IMV)
- Samhällsvetenskapsprogrammet (SA)
- Språkintroduktion (IMS)
- Teknikprogrammet (TE)
- Vård- och omsorgsprogrammet (VO)
- Yrkesintroduktion (IMY)
Längre ner hittar du statistik om de olika programmen.
Innehållsförteckning
Jämför Åbyskolan med Kommunen och Riket
Här jämför vi nyckeltal mellan Åbyskolan och Sverige.
Vi delar upp dessa nyckeltal i grupperna
- Elever
- Personal
- Gymnasieprogram
De värden som inte utrycks i % för kommunen och Sverige är medelvärden per skola. Det betyder att vi har summerat alla värden för varje nyckeltal och därefter dividerat det med antalet skolor i kommunen eller riket.
Jämför Nyckeltal: Elever
Nyckeltal: Antal elever
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
Antal elever, Åbyskolan
fig 1. Jämför nyckeltalet Antal elever
för Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Nyckeltal: Andel kvinnor (elever)
Nyckeltalet "Andel kvinnor (elever)" ger dig insikter om skolans mångfald och inkludering.
En jämn fördelning mellan flickor och pojkar kan skapa en rättvis inlärningsmiljö som uppmuntrar olika perspektiv. Det kan även påverka hur jämställdhet och kön relateras till i undervisningen.
Detta nyckeltal kan indikera om skolan är en plats där elever känner sig inkluderade.
Det kan också hjälpa dig att förstå skolans sociala miljö och engagemang för jämställdhet.
Andel kvinnor (elever), Åbyskolan
fig 2. Jämför nyckeltalet Andel kvinnor (elever)
för Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Nyckeltal: Andel elever med utländsk bakgrund
Nyckeltalet "Andel elever med utländsk bakgrund" ger insikter om skolans mångfald och inkludering.
En hög andel elever med utländsk bakgrund kan skapa en rik och inkluderande inlärningsmiljö. Det kan också påverka hur kulturell förståelse och global medvetenhet främjas i undervisningen.
Det kan påverka trivsel och den sociala miljön i skolan, och möjligheter att skapa internationella vänskapsband. Nyckeltalet kan också hjälpa dig att förstå skolans sociala miljö och engagemang för kulturell inkludering.
Andel elever med utländsk bakgrund, Åbyskolan
fig 3. Jämför nyckeltalet Andel elever med utländsk bakgrund
för Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel elever med högutbildade föräldrar
Nyckeltalet "Andel elever med högutbildade föräldrar" ger dig insikter om skolans socioekonomiska mångfald.
Det kan påverka undervisningens kultur och förväntningar. Det är viktigt för att avgöra om skolan kan erbjuda rätt stöd för ditt barn, oavsett föräldrarnas utbildningsnivå.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan är bra för ett barn att nå sin fulla potential oavsett bakgrund.
Andel elever med högutbildade föräldrar, Åbyskolan
fig 4. Jämför nyckeltalet Andel elever med högutbildade föräldrar
för Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Antal elever per lärartjänst
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
Antal elever per lärartjänst, Åbyskolan
fig 5. Jämför nyckeltalet Antal elever per lärartjänst
för Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Antal elever per Studie- och yrkesvägledare
Nyckeltalet "Antal elever per Studie- och yrkesvägledare" är viktigt när du tittar på skolans förmåga att erbjuda personlig karriärvägledning.
Det visar hur många elever varje vägledare ansvarar för och påverkar direkt vägledningens kvalitet.
En lägre kvot möjliggör bättre individuell uppmärksamhet och stöd för elevernas karriärval.
Det är viktigt för att säkerställa att eleverna får rätt stöd i sina framtida planer och beslut om studier och yrken.
Antal elever per Studie- och yrkesvägledare, Åbyskolan
fig 6. Jämför nyckeltalet Antal elever per Studie- och yrkesvägledare
för Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Jämför Nyckeltal: Personal
Nyckeltal: Rektor + lärare (heltidstjänster)
Nyckeltalet "Rektor + lärare (heltidstjänster)" ger en indikation på skolans totala personalresurser.
Om det är rätt balans mellan rektor och lärare betyder det att skolan har tillräckligt med ledare och lärare, vilket kan leda till att eleverna får en bra undervisning och rätt stöd.
Detta nyckeltal är en viktig faktor för att bedöma skolans organisatoriska struktur och dess förmåga att erbjuda en positiv och produktiv lärandemiljö.
Rektor + lärare (heltidstjänster), Åbyskolan
fig 7. Jämför nyckeltalet Rektor + lärare (heltidstjänster)
för Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Rektor (heltidstjänster)
Nyckeltalet "Rektor (heltidstjänster)" ger en indikation på hur mycket tid rektorn har att leda skolan.
En rektor med en heltidstjänst har mer tid att hantera skolans dagliga verksamhet och att stödja lärarna och eleverna.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har tillräcklig ledning för att kunna skapa en positiv och välfungerande skolmiljö.
Rektor (heltidstjänster), Åbyskolan
fig 8. Jämför nyckeltalet Rektor (heltidstjänster)
för Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Nyckeltal: Lärare (heltidstjänster)
Nyckeltal: Lärare (heltidstjänster) indikerar hur många lärare skolan har i förhållande till antalet elever. Det kan påverka den personliga uppmärksamheten och kvaliteten på undervisningen eleverna kommer att få.
Om det finns för få lärare kan det vara svårt att få svar på frågor, individuell hjälp och stöd. Å andra sidan, om det finns tillräckligt med lärare, kan det finnas en bättre möjlighet att trivas i skolan och lyckas med sina studier.
Därför är detta nyckeltal viktigt för att säkerställa att eleverna får den utbildning och uppmärksamhet som behövs för att blomstra i skolan.
Lärare (heltidstjänster), Åbyskolan
fig 9. Jämför nyckeltalet Lärare (heltidstjänster)
för Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel kvinnor (personal)
Nyckeltalet "Andel kvinnor" visar hur många kvinnor som är anställda i förhållande till det totala antalet anställda.
Det kan peka på organisationens mångfald och engagemang för jämställdhet.
Det kan då hjälpa dig att förstå om arbetsplatsen främjar inkludering och lika möjligheter för alla.
Andel kvinnor (personal), Åbyskolan
fig 10. Jämför nyckeltalet Andel kvinnor (personal)
för Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Nyckeltal: Andel behöriga lärare
Nyckeltalet "Andel behöriga lärare" visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens har större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
Andel behöriga lärare, Åbyskolan
fig 11. Jämför nyckeltalet Andel behöriga lärare
för Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Nyckeltal: Andel specialpedagogtjänster
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
Andel specialpedagogtjänster, Åbyskolan
fig 12. Jämför nyckeltalet Andel specialpedagogtjänster
för Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Antal speciallärartjänster
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda den hjälp dessa elever behöver.
Antal speciallärartjänster, Åbyskolan
fig 13. Jämför nyckeltalet Antal speciallärartjänster
för Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Studie- och yrkesvägledartjänster (SYV)
Nyckeltalet "Studie- och yrkesvägledartjänster" är viktigt när du tittar på skolans förmåga att erbjuda personlig karriärvägledning. Det visar hur många heltidstjänster som finns på skolan.
Det är viktigt för eleverna att de får rätt stöd i sina tankar om framtiden och i sina beslut om studier och yrken.
Med fler än en SYV på skolan finns det möjligheter till samarbete mellan SYV:ar som i sin tur ger förutsättningar för en bättre kvalitet i den vägledning eleverna får.
Studie- och yrkesvägledartjänster (SYV), Åbyskolan
fig 14. Jämför nyckeltalet Studie- och yrkesvägledartjänster (SYV)
för Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel tillsvidareanställd personal
Nyckeltalet "Andel tillsvidareanställd personal" visar hur många som har permanenta jobb jämfört med tillfälliga anställda.
Det ger en uppfattning om stabiliteten och möjligheterna till långsiktig anställning inom organisationen.
Det är viktigt för att bedöma arbetsplatsens karriärmöjligheter och stabilitet.
Andel tillsvidareanställd personal, Åbyskolan
fig 15. Jämför nyckeltalet Andel tillsvidareanställd personal
för Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Jämför Nyckeltal per Gymnasieprogram
Nyckeltal för Barn- och fritidsprogrammet (BF)
Antal elever, BF, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 16. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för BF, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, BF, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 17. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för BF, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, BF, Åbyskolan
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 18. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för BF, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, BF, Åbyskolan
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 19. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för BF, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, BF, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 20. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för BF, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever), BF, Åbyskolan
Nyckeltalet "Genomsnittlig betygspoäng för alla elever" mäter de genomsnittliga betygspoängen som alla elever uppnår under sin skolgång.
Det visar hur väl alla eleverna på programmet presterar, vilket är viktigt för att bedöma programmets totala akademiska prestation och undervisningens kvalitet.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng för alla elever kan indikera att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att eleverna presterar väl överlag.
Det visar på en sund inlärningsmiljö och kan vara en faktor som kan locka fler elever till skolan.
fig 21. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever)
för BF, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen), BF, Åbyskolan
"Genomsnittlig betygspoäng för elever med examen" är ett nyckeltal som visar elevernas genomsnittliga akademiska prestationer vid examen.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng kan betyda att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att elever och lärare presterar och samarbetar väl.
Det här kan hjälpa dig att avgöra om gymnasieprogrammet uppfyller dina akademiska mål och förväntningar.
fig 22. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen)
för BF, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel elever med examen inom 3 år, BF, Åbyskolan
Nyckeltalet "Andel elever med examen inom 3 år" mäter hur många elever som slutför sin utbildning inom den förväntade tidsramen.
Det är viktigt eftersom det ger insikter om skolans effektivitet när det gäller att hjälpa eleverna att nå sina mål.
En hög andel elever som tar examen inom tre år kan tyda på att skolan, och gymnasieprogrammet har effektiv organisation och ett gediget stödsystem. Vilket i sin tur innebär att eleverna har en bättre chans att slutföra sin utbildning enligt planen och gå vidare till högre utbildning eller yrkesliv.
fig 23. Jämför nyckeltalet: Andel elever med examen inom 3 år
för BF, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng min, BF, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antagningspoäng Min" visar den lägsta poängnivån som krävdes för att bli antagen till ett program.
Det är av betydelse eftersom det ger en uppfattning om tröskeln för att få tillträde till programmet.
En lägre minimipoäng kan betyda att skolan har en mer inkluderande antagningspolicy och kan vara mer tillgänglig för en bredare elevbas.
fig 24. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng min
för BF, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Antagningspoäng medel, BF, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antagningspoäng Medel" visar den genomsnittliga poängnivån som krävs för en elev att bli antagen till ett program.
Det är en viktig indikator på skolans akademiska krav och konkurrenskraft.
Ett högre medelvärde för antagningspoängen kan tyda på att skolan har höga akademiska krav och att eleverna som antas är välpresterande.
Det kan även indikera skolans rykte och popularitet.
Det kan hjälpa dig att bedöma om skolan matchar dina akademiska mål och förväntningar.
fig 25. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng medel
för BF, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Bygg- och anläggningsprogrammet (BA)
Antal elever, BA, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 26. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för BA, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, BA, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 27. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för BA, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, BA, Åbyskolan
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 28. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för BA, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, BA, Åbyskolan
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 29. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för BA, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, BA, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 30. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för BA, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Ekonomiprogrammet (EK)
Antal elever, EK, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 31. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för EK, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, EK, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 32. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för EK, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, EK, Åbyskolan
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 33. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för EK, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, EK, Åbyskolan
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 34. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för EK, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, EK, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 35. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för EK, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel med grundläggande högskolebehörighet, EK, Åbyskolan
Nyckeltalet "Andel med grundläggande högskolebehörighet" visar andelen elever som är redo för högre utbildning.
Alltså den procentuella andel av elever som uppnår de krav som ställs för att kunna gå vidare till högskola eller universitet.
En hög andel elever med grundläggande högskolebehörighet indikerar att skolan är effektiv och lyckas väl med att förbereda eleverna för högre studier.
Det kan vara avgörande för elever som strävar efter att fortsätta sin utbildning efter gymnasiet.
fig 36. Jämför nyckeltalet: Andel med grundläggande högskolebehörighet
för EK, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever), EK, Åbyskolan
Nyckeltalet "Genomsnittlig betygspoäng för alla elever" mäter de genomsnittliga betygspoängen som alla elever uppnår under sin skolgång.
Det visar hur väl alla eleverna på programmet presterar, vilket är viktigt för att bedöma programmets totala akademiska prestation och undervisningens kvalitet.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng för alla elever kan indikera att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att eleverna presterar väl överlag.
Det visar på en sund inlärningsmiljö och kan vara en faktor som kan locka fler elever till skolan.
fig 37. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever)
för EK, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen), EK, Åbyskolan
"Genomsnittlig betygspoäng för elever med examen" är ett nyckeltal som visar elevernas genomsnittliga akademiska prestationer vid examen.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng kan betyda att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att elever och lärare presterar och samarbetar väl.
Det här kan hjälpa dig att avgöra om gymnasieprogrammet uppfyller dina akademiska mål och förväntningar.
fig 38. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen)
för EK, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel elever med examen inom 3 år, EK, Åbyskolan
Nyckeltalet "Andel elever med examen inom 3 år" mäter hur många elever som slutför sin utbildning inom den förväntade tidsramen.
Det är viktigt eftersom det ger insikter om skolans effektivitet när det gäller att hjälpa eleverna att nå sina mål.
En hög andel elever som tar examen inom tre år kan tyda på att skolan, och gymnasieprogrammet har effektiv organisation och ett gediget stödsystem. Vilket i sin tur innebär att eleverna har en bättre chans att slutföra sin utbildning enligt planen och gå vidare till högre utbildning eller yrkesliv.
fig 39. Jämför nyckeltalet: Andel elever med examen inom 3 år
för EK, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng min, EK, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antagningspoäng Min" visar den lägsta poängnivån som krävdes för att bli antagen till ett program.
Det är av betydelse eftersom det ger en uppfattning om tröskeln för att få tillträde till programmet.
En lägre minimipoäng kan betyda att skolan har en mer inkluderande antagningspolicy och kan vara mer tillgänglig för en bredare elevbas.
fig 40. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng min
för EK, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Antagningspoäng medel, EK, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antagningspoäng Medel" visar den genomsnittliga poängnivån som krävs för en elev att bli antagen till ett program.
Det är en viktig indikator på skolans akademiska krav och konkurrenskraft.
Ett högre medelvärde för antagningspoängen kan tyda på att skolan har höga akademiska krav och att eleverna som antas är välpresterande.
Det kan även indikera skolans rykte och popularitet.
Det kan hjälpa dig att bedöma om skolan matchar dina akademiska mål och förväntningar.
fig 41. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng medel
för EK, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för El- och energiprogrammet (EE)
Antal elever, EE, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 42. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för EE, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, EE, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 43. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för EE, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, EE, Åbyskolan
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 44. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för EE, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, EE, Åbyskolan
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 45. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för EE, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Försäljnings- och serviceprogrammet (FS)
Antal elever, FS, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 46. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för FS, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, FS, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 47. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för FS, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, FS, Åbyskolan
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 48. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för FS, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, FS, Åbyskolan
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 49. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för FS, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, FS, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 50. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för FS, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng min, FS, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antagningspoäng Min" visar den lägsta poängnivån som krävdes för att bli antagen till ett program.
Det är av betydelse eftersom det ger en uppfattning om tröskeln för att få tillträde till programmet.
En lägre minimipoäng kan betyda att skolan har en mer inkluderande antagningspolicy och kan vara mer tillgänglig för en bredare elevbas.
fig 51. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng min
för FS, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Antagningspoäng medel, FS, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antagningspoäng Medel" visar den genomsnittliga poängnivån som krävs för en elev att bli antagen till ett program.
Det är en viktig indikator på skolans akademiska krav och konkurrenskraft.
Ett högre medelvärde för antagningspoängen kan tyda på att skolan har höga akademiska krav och att eleverna som antas är välpresterande.
Det kan även indikera skolans rykte och popularitet.
Det kan hjälpa dig att bedöma om skolan matchar dina akademiska mål och förväntningar.
fig 52. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng medel
för FS, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Handels- och administrationsprogrammet (HA)
Antal elever, HA, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 53. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för HA, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, HA, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 54. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för HA, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, HA, Åbyskolan
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 55. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för HA, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, HA, Åbyskolan
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 56. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för HA, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, HA, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 57. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för HA, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever), HA, Åbyskolan
Nyckeltalet "Genomsnittlig betygspoäng för alla elever" mäter de genomsnittliga betygspoängen som alla elever uppnår under sin skolgång.
Det visar hur väl alla eleverna på programmet presterar, vilket är viktigt för att bedöma programmets totala akademiska prestation och undervisningens kvalitet.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng för alla elever kan indikera att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att eleverna presterar väl överlag.
Det visar på en sund inlärningsmiljö och kan vara en faktor som kan locka fler elever till skolan.
fig 58. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever)
för HA, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Individuellt alternativ (IMA)
Antal elever, IMA, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 59. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för IMA, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, IMA, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 60. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för IMA, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, IMA, Åbyskolan
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 61. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för IMA, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, IMA, Åbyskolan
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 62. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för IMA, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, IMA, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 63. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för IMA, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Naturvetenskapsprogrammet (NA)
Antal elever, NA, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 64. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för NA, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, NA, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 65. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för NA, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, NA, Åbyskolan
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 66. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för NA, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, NA, Åbyskolan
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 67. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för NA, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, NA, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 68. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för NA, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel med grundläggande högskolebehörighet, NA, Åbyskolan
Nyckeltalet "Andel med grundläggande högskolebehörighet" visar andelen elever som är redo för högre utbildning.
Alltså den procentuella andel av elever som uppnår de krav som ställs för att kunna gå vidare till högskola eller universitet.
En hög andel elever med grundläggande högskolebehörighet indikerar att skolan är effektiv och lyckas väl med att förbereda eleverna för högre studier.
Det kan vara avgörande för elever som strävar efter att fortsätta sin utbildning efter gymnasiet.
fig 69. Jämför nyckeltalet: Andel med grundläggande högskolebehörighet
för NA, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever), NA, Åbyskolan
Nyckeltalet "Genomsnittlig betygspoäng för alla elever" mäter de genomsnittliga betygspoängen som alla elever uppnår under sin skolgång.
Det visar hur väl alla eleverna på programmet presterar, vilket är viktigt för att bedöma programmets totala akademiska prestation och undervisningens kvalitet.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng för alla elever kan indikera att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att eleverna presterar väl överlag.
Det visar på en sund inlärningsmiljö och kan vara en faktor som kan locka fler elever till skolan.
fig 70. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever)
för NA, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen), NA, Åbyskolan
"Genomsnittlig betygspoäng för elever med examen" är ett nyckeltal som visar elevernas genomsnittliga akademiska prestationer vid examen.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng kan betyda att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att elever och lärare presterar och samarbetar väl.
Det här kan hjälpa dig att avgöra om gymnasieprogrammet uppfyller dina akademiska mål och förväntningar.
fig 71. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen)
för NA, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel elever med examen inom 3 år, NA, Åbyskolan
Nyckeltalet "Andel elever med examen inom 3 år" mäter hur många elever som slutför sin utbildning inom den förväntade tidsramen.
Det är viktigt eftersom det ger insikter om skolans effektivitet när det gäller att hjälpa eleverna att nå sina mål.
En hög andel elever som tar examen inom tre år kan tyda på att skolan, och gymnasieprogrammet har effektiv organisation och ett gediget stödsystem. Vilket i sin tur innebär att eleverna har en bättre chans att slutföra sin utbildning enligt planen och gå vidare till högre utbildning eller yrkesliv.
fig 72. Jämför nyckeltalet: Andel elever med examen inom 3 år
för NA, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng min, NA, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antagningspoäng Min" visar den lägsta poängnivån som krävdes för att bli antagen till ett program.
Det är av betydelse eftersom det ger en uppfattning om tröskeln för att få tillträde till programmet.
En lägre minimipoäng kan betyda att skolan har en mer inkluderande antagningspolicy och kan vara mer tillgänglig för en bredare elevbas.
fig 73. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng min
för NA, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Antagningspoäng medel, NA, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antagningspoäng Medel" visar den genomsnittliga poängnivån som krävs för en elev att bli antagen till ett program.
Det är en viktig indikator på skolans akademiska krav och konkurrenskraft.
Ett högre medelvärde för antagningspoängen kan tyda på att skolan har höga akademiska krav och att eleverna som antas är välpresterande.
Det kan även indikera skolans rykte och popularitet.
Det kan hjälpa dig att bedöma om skolan matchar dina akademiska mål och förväntningar.
fig 74. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng medel
för NA, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Programinriktat val (IMV)
Antal elever, IMV, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 75. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för IMV, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, IMV, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 76. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för IMV, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, IMV, Åbyskolan
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 77. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för IMV, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, IMV, Åbyskolan
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 78. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för IMV, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, IMV, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 79. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för IMV, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Samhällsvetenskapsprogrammet (SA)
Antal elever, SA, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 80. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för SA, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, SA, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 81. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för SA, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, SA, Åbyskolan
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 82. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för SA, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, SA, Åbyskolan
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 83. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för SA, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, SA, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 84. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för SA, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel med grundläggande högskolebehörighet, SA, Åbyskolan
Nyckeltalet "Andel med grundläggande högskolebehörighet" visar andelen elever som är redo för högre utbildning.
Alltså den procentuella andel av elever som uppnår de krav som ställs för att kunna gå vidare till högskola eller universitet.
En hög andel elever med grundläggande högskolebehörighet indikerar att skolan är effektiv och lyckas väl med att förbereda eleverna för högre studier.
Det kan vara avgörande för elever som strävar efter att fortsätta sin utbildning efter gymnasiet.
fig 85. Jämför nyckeltalet: Andel med grundläggande högskolebehörighet
för SA, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever), SA, Åbyskolan
Nyckeltalet "Genomsnittlig betygspoäng för alla elever" mäter de genomsnittliga betygspoängen som alla elever uppnår under sin skolgång.
Det visar hur väl alla eleverna på programmet presterar, vilket är viktigt för att bedöma programmets totala akademiska prestation och undervisningens kvalitet.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng för alla elever kan indikera att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att eleverna presterar väl överlag.
Det visar på en sund inlärningsmiljö och kan vara en faktor som kan locka fler elever till skolan.
fig 86. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever)
för SA, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen), SA, Åbyskolan
"Genomsnittlig betygspoäng för elever med examen" är ett nyckeltal som visar elevernas genomsnittliga akademiska prestationer vid examen.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng kan betyda att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att elever och lärare presterar och samarbetar väl.
Det här kan hjälpa dig att avgöra om gymnasieprogrammet uppfyller dina akademiska mål och förväntningar.
fig 87. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen)
för SA, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel elever med examen inom 3 år, SA, Åbyskolan
Nyckeltalet "Andel elever med examen inom 3 år" mäter hur många elever som slutför sin utbildning inom den förväntade tidsramen.
Det är viktigt eftersom det ger insikter om skolans effektivitet när det gäller att hjälpa eleverna att nå sina mål.
En hög andel elever som tar examen inom tre år kan tyda på att skolan, och gymnasieprogrammet har effektiv organisation och ett gediget stödsystem. Vilket i sin tur innebär att eleverna har en bättre chans att slutföra sin utbildning enligt planen och gå vidare till högre utbildning eller yrkesliv.
fig 88. Jämför nyckeltalet: Andel elever med examen inom 3 år
för SA, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng min, SA, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antagningspoäng Min" visar den lägsta poängnivån som krävdes för att bli antagen till ett program.
Det är av betydelse eftersom det ger en uppfattning om tröskeln för att få tillträde till programmet.
En lägre minimipoäng kan betyda att skolan har en mer inkluderande antagningspolicy och kan vara mer tillgänglig för en bredare elevbas.
fig 89. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng min
för SA, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Antagningspoäng medel, SA, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antagningspoäng Medel" visar den genomsnittliga poängnivån som krävs för en elev att bli antagen till ett program.
Det är en viktig indikator på skolans akademiska krav och konkurrenskraft.
Ett högre medelvärde för antagningspoängen kan tyda på att skolan har höga akademiska krav och att eleverna som antas är välpresterande.
Det kan även indikera skolans rykte och popularitet.
Det kan hjälpa dig att bedöma om skolan matchar dina akademiska mål och förväntningar.
fig 90. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng medel
för SA, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Språkintroduktion (IMS)
Antal elever, IMS, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 91. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för IMS, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, IMS, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 92. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för IMS, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, IMS, Åbyskolan
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 93. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för IMS, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, IMS, Åbyskolan
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 94. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för IMS, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, IMS, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 95. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för IMS, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Teknikprogrammet (TE)
Antal elever, TE, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 96. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för TE, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, TE, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 97. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för TE, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, TE, Åbyskolan
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 98. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för TE, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, TE, Åbyskolan
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 99. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för TE, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, TE, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 100. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för TE, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Vård- och omsorgsprogrammet (VO)
Antal elever, VO, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 101. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för VO, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, VO, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 102. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för VO, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, VO, Åbyskolan
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 103. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för VO, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, VO, Åbyskolan
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 104. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för VO, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, VO, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 105. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för VO, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel med grundläggande högskolebehörighet, VO, Åbyskolan
Nyckeltalet "Andel med grundläggande högskolebehörighet" visar andelen elever som är redo för högre utbildning.
Alltså den procentuella andel av elever som uppnår de krav som ställs för att kunna gå vidare till högskola eller universitet.
En hög andel elever med grundläggande högskolebehörighet indikerar att skolan är effektiv och lyckas väl med att förbereda eleverna för högre studier.
Det kan vara avgörande för elever som strävar efter att fortsätta sin utbildning efter gymnasiet.
fig 106. Jämför nyckeltalet: Andel med grundläggande högskolebehörighet
för VO, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever), VO, Åbyskolan
Nyckeltalet "Genomsnittlig betygspoäng för alla elever" mäter de genomsnittliga betygspoängen som alla elever uppnår under sin skolgång.
Det visar hur väl alla eleverna på programmet presterar, vilket är viktigt för att bedöma programmets totala akademiska prestation och undervisningens kvalitet.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng för alla elever kan indikera att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att eleverna presterar väl överlag.
Det visar på en sund inlärningsmiljö och kan vara en faktor som kan locka fler elever till skolan.
fig 107. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Alla elever)
för VO, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen), VO, Åbyskolan
"Genomsnittlig betygspoäng för elever med examen" är ett nyckeltal som visar elevernas genomsnittliga akademiska prestationer vid examen.
Ett högt genomsnittligt betygspoäng kan betyda att skolan levererar högkvalitativ undervisning och att elever och lärare presterar och samarbetar väl.
Det här kan hjälpa dig att avgöra om gymnasieprogrammet uppfyller dina akademiska mål och förväntningar.
fig 108. Jämför nyckeltalet: Genomsnittlig betygspoäng (Elever med examen)
för VO, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Yrkesintroduktion (IMY)
Antal elever, IMY, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 109. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för IMY, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, IMY, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 110. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för IMY, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, IMY, Åbyskolan
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 111. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för IMY, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, IMY, Åbyskolan
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 112. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för IMY, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, IMY, Åbyskolan
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 113. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för IMY, Åbyskolan med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Skolenkäten: Elevernas och Lärarnas Värdefulla Åsikter om Åbyskolan
Skolenkäten genomförs av Skolinspektionen.
Vi tycker att resultatet av enkäten är speciellt värdefullt för dig som vill veta mer om skolan.
Det är ju trots allt eleverna och lärarna på gymnasieskolan som tycker till!
Resultatet från skolenkäten används självklart också i huvudmans och skolans systematiska kvalitetsarbete.
Det senaste skolenkätresultatet (2023)
Välj den skolenkät som du är intresserad av!
Skolor i Klippans kommun som erbjuder samma program
Om du är nyfiken på vilka andra skolor i Klippans kommun som erbjuder något av de program som Åbyskolan har kan du följa länken nedan!
- Åbyskolan är den enda skolan vi har i SkolStat som erbjuder Barn- och fritidsprogrammet (BF) i Klippans kommun
- Bygg- och anläggningsprogrammet (2 st skolor)
- Åbyskolan är den enda skolan vi har i SkolStat som erbjuder Ekonomiprogrammet (EK) i Klippans kommun
- El- och energiprogrammet (2 st skolor)
- Försäljnings- och serviceprogrammet (2 st skolor)
- Åbyskolan är den enda skolan vi har i SkolStat som erbjuder Handels- och administrationsprogrammet (HA) i Klippans kommun
- Individuellt alternativ (2 st skolor)
- Åbyskolan är den enda skolan vi har i SkolStat som erbjuder Naturvetenskapsprogrammet (NA) i Klippans kommun
- Åbyskolan är den enda skolan vi har i SkolStat som erbjuder Programinriktat val (IMV) i Klippans kommun
- Åbyskolan är den enda skolan vi har i SkolStat som erbjuder Samhällsvetenskapsprogrammet (SA) i Klippans kommun
- Åbyskolan är den enda skolan vi har i SkolStat som erbjuder Språkintroduktion (IMS) i Klippans kommun
- Åbyskolan är den enda skolan vi har i SkolStat som erbjuder Teknikprogrammet (TE) i Klippans kommun
- Vård- och omsorgsprogrammet (2 st skolor)
- Yrkesintroduktion (2 st skolor)
Address och kontaktuppgifter till Åbyskolan
Använd gärna kontaktuppgifterna nedan för att komma i kontakt med skolan.
- Telefon: 0435-28687
- Besöksadress: Storgatan 9, 26435 Klippan ◳
- Hemsida: http://www.klippan.se ◳
Grattis! Bra jobbat!
Det är få som tar sig hela vägen ner igenom alla dessa nyckeltal!
Ett stort tack för ditt engagemang för skolstatistik.
Sverige behöver fler som dig. Bra där!
Nu kanske vi kan intressera dig för någon annan skola i Klippans kommun? Eller varför inte titta närmare på skolor i andra kommuner i Skåne län?
Sedan får vi inte glömma statistiken om skolans huvudman Klippans Kommun. Det kan vara en guldgruva för någon som dig!
Och om inte det faller dig i smaken har vi alltid startsidan eller sökrutan nedtill?