SkolStat: Utforska Bessemerskolan_IM i Sandviken
Bessemerskolan_IM är en liten gymnasieskola i Sandviken, Sandvikens kommun med cirka 150 elever på skolan (2023/24).
Det är en kommunal skola med Sandvikens Kommun som huvudman.
Kort om senaste skolenkätresultatet (2023)
Eleverna verkar nöjda med sin skola enligt den senaste skolenkäten (6.9 av 10).
Pedagogerna på skolan verkar också nöjda med sin skolas pedagogiska ledning (7.0 av 10) enligt sin senaste skolenkät.
Du hittar hela resultatet av skolans senaste skolenkät längre ner på sidan!
Skolan erbjuder dessa gymnasieprogram
- Individuellt alternativ (IMA)
- Språkintroduktion (IMS)
- Yrkesintroduktion (IMY)
Längre ner hittar du statistik om de olika programmen.
Innehållsförteckning
Jämför Bessemerskolan_IM med Kommunen och Riket
Här jämför vi nyckeltal mellan Bessemerskolan_IM och Sverige.
Vi delar upp dessa nyckeltal i grupperna
- Elever
- Personal
- Gymnasieprogram
De värden som inte utrycks i % för kommunen och Sverige är medelvärden per skola. Det betyder att vi har summerat alla värden för varje nyckeltal och därefter dividerat det med antalet skolor i kommunen eller riket.
Jämför Nyckeltal: Elever
Nyckeltal: Antal elever
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
Antal elever, Bessemerskolan_IM
fig 1. Jämför nyckeltalet Antal elever
för Bessemerskolan_IM med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Nyckeltal: Andel kvinnor (elever)
Nyckeltalet "Andel kvinnor (elever)" ger dig insikter om skolans mångfald och inkludering.
En jämn fördelning mellan flickor och pojkar kan skapa en rättvis inlärningsmiljö som uppmuntrar olika perspektiv. Det kan även påverka hur jämställdhet och kön relateras till i undervisningen.
Detta nyckeltal kan indikera om skolan är en plats där elever känner sig inkluderade.
Det kan också hjälpa dig att förstå skolans sociala miljö och engagemang för jämställdhet.
Andel kvinnor (elever), Bessemerskolan_IM
fig 2. Jämför nyckeltalet Andel kvinnor (elever)
för Bessemerskolan_IM med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel elever med utländsk bakgrund
Nyckeltalet "Andel elever med utländsk bakgrund" ger insikter om skolans mångfald och inkludering.
En hög andel elever med utländsk bakgrund kan skapa en rik och inkluderande inlärningsmiljö. Det kan också påverka hur kulturell förståelse och global medvetenhet främjas i undervisningen.
Det kan påverka trivsel och den sociala miljön i skolan, och möjligheter att skapa internationella vänskapsband. Nyckeltalet kan också hjälpa dig att förstå skolans sociala miljö och engagemang för kulturell inkludering.
Andel elever med utländsk bakgrund, Bessemerskolan_IM
fig 3. Jämför nyckeltalet Andel elever med utländsk bakgrund
för Bessemerskolan_IM med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel elever med högutbildade föräldrar
Nyckeltalet "Andel elever med högutbildade föräldrar" ger dig insikter om skolans socioekonomiska mångfald.
Det kan påverka undervisningens kultur och förväntningar. Det är viktigt för att avgöra om skolan kan erbjuda rätt stöd för ditt barn, oavsett föräldrarnas utbildningsnivå.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan är bra för ett barn att nå sin fulla potential oavsett bakgrund.
Andel elever med högutbildade föräldrar, Bessemerskolan_IM
fig 4. Jämför nyckeltalet Andel elever med högutbildade föräldrar
för Bessemerskolan_IM med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Antal elever per lärartjänst
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
Antal elever per lärartjänst, Bessemerskolan_IM
fig 5. Jämför nyckeltalet Antal elever per lärartjänst
för Bessemerskolan_IM med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Antal elever per Studie- och yrkesvägledare
Nyckeltalet "Antal elever per Studie- och yrkesvägledare" är viktigt när du tittar på skolans förmåga att erbjuda personlig karriärvägledning.
Det visar hur många elever varje vägledare ansvarar för och påverkar direkt vägledningens kvalitet.
En lägre kvot möjliggör bättre individuell uppmärksamhet och stöd för elevernas karriärval.
Det är viktigt för att säkerställa att eleverna får rätt stöd i sina framtida planer och beslut om studier och yrken.
Antal elever per Studie- och yrkesvägledare, Bessemerskolan_IM
fig 6. Jämför nyckeltalet Antal elever per Studie- och yrkesvägledare
för Bessemerskolan_IM med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Jämför Nyckeltal: Personal
Nyckeltal: Rektor + lärare (heltidstjänster)
Nyckeltalet "Rektor + lärare (heltidstjänster)" ger en indikation på skolans totala personalresurser.
Om det är rätt balans mellan rektor och lärare betyder det att skolan har tillräckligt med ledare och lärare, vilket kan leda till att eleverna får en bra undervisning och rätt stöd.
Detta nyckeltal är en viktig faktor för att bedöma skolans organisatoriska struktur och dess förmåga att erbjuda en positiv och produktiv lärandemiljö.
Rektor + lärare (heltidstjänster), Bessemerskolan_IM
fig 7. Jämför nyckeltalet Rektor + lärare (heltidstjänster)
för Bessemerskolan_IM med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Rektor (heltidstjänster)
Nyckeltalet "Rektor (heltidstjänster)" ger en indikation på hur mycket tid rektorn har att leda skolan.
En rektor med en heltidstjänst har mer tid att hantera skolans dagliga verksamhet och att stödja lärarna och eleverna.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har tillräcklig ledning för att kunna skapa en positiv och välfungerande skolmiljö.
Rektor (heltidstjänster), Bessemerskolan_IM
fig 8. Jämför nyckeltalet Rektor (heltidstjänster)
för Bessemerskolan_IM med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Lärare (heltidstjänster)
Nyckeltal: Lärare (heltidstjänster) indikerar hur många lärare skolan har i förhållande till antalet elever. Det kan påverka den personliga uppmärksamheten och kvaliteten på undervisningen eleverna kommer att få.
Om det finns för få lärare kan det vara svårt att få svar på frågor, individuell hjälp och stöd. Å andra sidan, om det finns tillräckligt med lärare, kan det finnas en bättre möjlighet att trivas i skolan och lyckas med sina studier.
Därför är detta nyckeltal viktigt för att säkerställa att eleverna får den utbildning och uppmärksamhet som behövs för att blomstra i skolan.
Lärare (heltidstjänster), Bessemerskolan_IM
fig 9. Jämför nyckeltalet Lärare (heltidstjänster)
för Bessemerskolan_IM med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel kvinnor (personal)
Nyckeltalet "Andel kvinnor" visar hur många kvinnor som är anställda i förhållande till det totala antalet anställda.
Det kan peka på organisationens mångfald och engagemang för jämställdhet.
Det kan då hjälpa dig att förstå om arbetsplatsen främjar inkludering och lika möjligheter för alla.
Andel kvinnor (personal), Bessemerskolan_IM
fig 10. Jämför nyckeltalet Andel kvinnor (personal)
för Bessemerskolan_IM med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel behöriga lärare
Nyckeltalet "Andel behöriga lärare" visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens har större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
Andel behöriga lärare, Bessemerskolan_IM
fig 11. Jämför nyckeltalet Andel behöriga lärare
för Bessemerskolan_IM med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Studie- och yrkesvägledartjänster (SYV)
Nyckeltalet "Studie- och yrkesvägledartjänster" är viktigt när du tittar på skolans förmåga att erbjuda personlig karriärvägledning. Det visar hur många heltidstjänster som finns på skolan.
Det är viktigt för eleverna att de får rätt stöd i sina tankar om framtiden och i sina beslut om studier och yrken.
Med fler än en SYV på skolan finns det möjligheter till samarbete mellan SYV:ar som i sin tur ger förutsättningar för en bättre kvalitet i den vägledning eleverna får.
Studie- och yrkesvägledartjänster (SYV), Bessemerskolan_IM
fig 12. Jämför nyckeltalet Studie- och yrkesvägledartjänster (SYV)
för Bessemerskolan_IM med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel tillsvidareanställd personal
Nyckeltalet "Andel tillsvidareanställd personal" visar hur många som har permanenta jobb jämfört med tillfälliga anställda.
Det ger en uppfattning om stabiliteten och möjligheterna till långsiktig anställning inom organisationen.
Det är viktigt för att bedöma arbetsplatsens karriärmöjligheter och stabilitet.
Andel tillsvidareanställd personal, Bessemerskolan_IM
fig 13. Jämför nyckeltalet Andel tillsvidareanställd personal
för Bessemerskolan_IM med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Jämför Nyckeltal per Gymnasieprogram
Nyckeltal för Individuellt alternativ (IMA)
Antal elever, IMA, Bessemerskolan_IM
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 14. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för IMA, Bessemerskolan_IM med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, IMA, Bessemerskolan_IM
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 15. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för IMA, Bessemerskolan_IM med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Språkintroduktion (IMS)
Antal elever, IMS, Bessemerskolan_IM
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 16. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för IMS, Bessemerskolan_IM med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, IMS, Bessemerskolan_IM
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 17. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för IMS, Bessemerskolan_IM med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Yrkesintroduktion (IMY)
Antal elever, IMY, Bessemerskolan_IM
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 18. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för IMY, Bessemerskolan_IM med kommunen och Sverige (Källor: Skolverket, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, IMY, Bessemerskolan_IM
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 19. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för IMY, Bessemerskolan_IM med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Skolenkäten: Elevernas och Lärarnas Värdefulla Åsikter om Bessemerskolan_IM
Skolenkäten genomförs av Skolinspektionen.
Vi tycker att resultatet av enkäten är speciellt värdefullt för dig som vill veta mer om skolan.
Det är ju trots allt eleverna och lärarna på gymnasieskolan som tycker till!
Resultatet från skolenkäten används självklart också i huvudmans och skolans systematiska kvalitetsarbete.
Det senaste skolenkätresultatet (2023)
Välj den skolenkät som du är intresserad av!
Address och kontaktuppgifter till Bessemerskolan_IM
Använd gärna kontaktuppgifterna nedan för att komma i kontakt med skolan.
- Telefon: 026-241569
- Besöksadress: Industrivägen 6, 81140 Sandviken ◳
- Hemsida: www.bessemerskolan.se ◳
Grattis! Bra jobbat!
Det är få som tar sig hela vägen ner igenom alla dessa nyckeltal!
Ett stort tack för ditt engagemang för skolstatistik.
Sverige behöver fler som dig. Bra där!
Nu kanske vi kan intressera dig för någon annan skola i Sandvikens kommun? Eller varför inte titta närmare på skolor i andra kommuner i Gävleborgs län?
Sedan får vi inte glömma statistiken om skolans huvudman Sandvikens Kommun. Det kan vara en guldgruva för någon som dig!
Och om inte det faller dig i smaken har vi alltid startsidan eller sökrutan nedtill?