SkolStat: Utforska Tullängsgymnasiet RGD-RGH i Örebro
Tullängsgymnasiet RGD-RGH är en mycket liten gymnasieskola i Örebro, Örebro kommun med cirka 70 elever på skolan (2023/24).
Det är en kommunal skola med Örebro Kommun som huvudman.
Kort om senaste skolenkätresultatet (2023)
Eleverna verkar nöjda med sin skola enligt den senaste skolenkäten (6.9 av 10).
Pedagogerna på skolan verkar också nöjda med sin skolas pedagogiska ledning (6.8 av 10) enligt sin senaste skolenkät.
Du hittar hela resultatet av skolans senaste skolenkät längre ner på sidan!
Skolan erbjuder dessa gymnasieprogram
- Bygg- och anläggningsprogrammet (BA)
- El- och energiprogrammet (EE)
- Fordons- och transportprogrammet (FT)
- Individuellt alternativ (IMA)
- Programinriktat val (IMV)
- VVS- och fastighetsprogrammet (VF)
- Yrkesintroduktion (IMY)
Längre ner hittar du statistik om de olika programmen.
Innehållsförteckning
Jämför Tullängsgymnasiet RGD-RGH med Kommunen och Riket
Här jämför vi nyckeltal mellan Tullängsgymnasiet RGD-RGH och Sverige.
Vi delar upp dessa nyckeltal i grupperna
- Elever
- Personal
- Gymnasieprogram
De värden som inte utrycks i % för kommunen och Sverige är medelvärden per skola. Det betyder att vi har summerat alla värden för varje nyckeltal och därefter dividerat det med antalet skolor i kommunen eller riket.
Jämför Nyckeltal: Elever
Nyckeltal: Antal elever
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
Antal elever, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
fig 1. Jämför nyckeltalet Antal elever
för Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel elever med utländsk bakgrund
Nyckeltalet "Andel elever med utländsk bakgrund" ger insikter om skolans mångfald och inkludering.
En hög andel elever med utländsk bakgrund kan skapa en rik och inkluderande inlärningsmiljö. Det kan också påverka hur kulturell förståelse och global medvetenhet främjas i undervisningen.
Det kan påverka trivsel och den sociala miljön i skolan, och möjligheter att skapa internationella vänskapsband. Nyckeltalet kan också hjälpa dig att förstå skolans sociala miljö och engagemang för kulturell inkludering.
Andel elever med utländsk bakgrund, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
fig 2. Jämför nyckeltalet Andel elever med utländsk bakgrund
för Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel elever med högutbildade föräldrar
Nyckeltalet "Andel elever med högutbildade föräldrar" ger dig insikter om skolans socioekonomiska mångfald.
Det kan påverka undervisningens kultur och förväntningar. Det är viktigt för att avgöra om skolan kan erbjuda rätt stöd för ditt barn, oavsett föräldrarnas utbildningsnivå.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan är bra för ett barn att nå sin fulla potential oavsett bakgrund.
Andel elever med högutbildade föräldrar, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
fig 3. Jämför nyckeltalet Andel elever med högutbildade föräldrar
för Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Antal elever per lärartjänst
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
Antal elever per lärartjänst, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
fig 4. Jämför nyckeltalet Antal elever per lärartjänst
för Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Antal elever per Studie- och yrkesvägledare
Nyckeltalet "Antal elever per Studie- och yrkesvägledare" är viktigt när du tittar på skolans förmåga att erbjuda personlig karriärvägledning.
Det visar hur många elever varje vägledare ansvarar för och påverkar direkt vägledningens kvalitet.
En lägre kvot möjliggör bättre individuell uppmärksamhet och stöd för elevernas karriärval.
Det är viktigt för att säkerställa att eleverna får rätt stöd i sina framtida planer och beslut om studier och yrken.
Antal elever per Studie- och yrkesvägledare, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
fig 5. Jämför nyckeltalet Antal elever per Studie- och yrkesvägledare
för Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Jämför Nyckeltal: Personal
Nyckeltal: Rektor + lärare (heltidstjänster)
Nyckeltalet "Rektor + lärare (heltidstjänster)" ger en indikation på skolans totala personalresurser.
Om det är rätt balans mellan rektor och lärare betyder det att skolan har tillräckligt med ledare och lärare, vilket kan leda till att eleverna får en bra undervisning och rätt stöd.
Detta nyckeltal är en viktig faktor för att bedöma skolans organisatoriska struktur och dess förmåga att erbjuda en positiv och produktiv lärandemiljö.
Rektor + lärare (heltidstjänster), Tullängsgymnasiet RGD-RGH
fig 6. Jämför nyckeltalet Rektor + lärare (heltidstjänster)
för Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Rektor (heltidstjänster)
Nyckeltalet "Rektor (heltidstjänster)" ger en indikation på hur mycket tid rektorn har att leda skolan.
En rektor med en heltidstjänst har mer tid att hantera skolans dagliga verksamhet och att stödja lärarna och eleverna.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har tillräcklig ledning för att kunna skapa en positiv och välfungerande skolmiljö.
Rektor (heltidstjänster), Tullängsgymnasiet RGD-RGH
fig 7. Jämför nyckeltalet Rektor (heltidstjänster)
för Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Lärare (heltidstjänster)
Nyckeltal: Lärare (heltidstjänster) indikerar hur många lärare skolan har i förhållande till antalet elever. Det kan påverka den personliga uppmärksamheten och kvaliteten på undervisningen eleverna kommer att få.
Om det finns för få lärare kan det vara svårt att få svar på frågor, individuell hjälp och stöd. Å andra sidan, om det finns tillräckligt med lärare, kan det finnas en bättre möjlighet att trivas i skolan och lyckas med sina studier.
Därför är detta nyckeltal viktigt för att säkerställa att eleverna får den utbildning och uppmärksamhet som behövs för att blomstra i skolan.
Lärare (heltidstjänster), Tullängsgymnasiet RGD-RGH
fig 8. Jämför nyckeltalet Lärare (heltidstjänster)
för Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel kvinnor (personal)
Nyckeltalet "Andel kvinnor" visar hur många kvinnor som är anställda i förhållande till det totala antalet anställda.
Det kan peka på organisationens mångfald och engagemang för jämställdhet.
Det kan då hjälpa dig att förstå om arbetsplatsen främjar inkludering och lika möjligheter för alla.
Andel kvinnor (personal), Tullängsgymnasiet RGD-RGH
fig 9. Jämför nyckeltalet Andel kvinnor (personal)
för Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel behöriga lärare
Nyckeltalet "Andel behöriga lärare" visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens har större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
Andel behöriga lärare, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
fig 10. Jämför nyckeltalet Andel behöriga lärare
för Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel specialpedagogtjänster
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
Andel specialpedagogtjänster, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
fig 11. Jämför nyckeltalet Andel specialpedagogtjänster
för Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Antal speciallärartjänster
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda den hjälp dessa elever behöver.
Antal speciallärartjänster, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
fig 12. Jämför nyckeltalet Antal speciallärartjänster
för Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Studie- och yrkesvägledartjänster (SYV)
Nyckeltalet "Studie- och yrkesvägledartjänster" är viktigt när du tittar på skolans förmåga att erbjuda personlig karriärvägledning. Det visar hur många heltidstjänster som finns på skolan.
Det är viktigt för eleverna att de får rätt stöd i sina tankar om framtiden och i sina beslut om studier och yrken.
Med fler än en SYV på skolan finns det möjligheter till samarbete mellan SYV:ar som i sin tur ger förutsättningar för en bättre kvalitet i den vägledning eleverna får.
Studie- och yrkesvägledartjänster (SYV), Tullängsgymnasiet RGD-RGH
fig 13. Jämför nyckeltalet Studie- och yrkesvägledartjänster (SYV)
för Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal: Andel tillsvidareanställd personal
Nyckeltalet "Andel tillsvidareanställd personal" visar hur många som har permanenta jobb jämfört med tillfälliga anställda.
Det ger en uppfattning om stabiliteten och möjligheterna till långsiktig anställning inom organisationen.
Det är viktigt för att bedöma arbetsplatsens karriärmöjligheter och stabilitet.
Andel tillsvidareanställd personal, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
fig 14. Jämför nyckeltalet Andel tillsvidareanställd personal
för Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Jämför Nyckeltal per Gymnasieprogram
Nyckeltal för Bygg- och anläggningsprogrammet (BA)
Antal elever, BA, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 15. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för BA, Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, BA, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 16. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för BA, Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, BA, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 17. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för BA, Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, BA, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 18. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för BA, Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, BA, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 19. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för BA, Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng min, BA, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
Nyckeltalet "Antagningspoäng Min" visar den lägsta poängnivån som krävdes för att bli antagen till ett program.
Det är av betydelse eftersom det ger en uppfattning om tröskeln för att få tillträde till programmet.
En lägre minimipoäng kan betyda att skolan har en mer inkluderande antagningspolicy och kan vara mer tillgänglig för en bredare elevbas.
fig 20. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng min
för BA, Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng medel, BA, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
Nyckeltalet "Antagningspoäng Medel" visar den genomsnittliga poängnivån som krävs för en elev att bli antagen till ett program.
Det är en viktig indikator på skolans akademiska krav och konkurrenskraft.
Ett högre medelvärde för antagningspoängen kan tyda på att skolan har höga akademiska krav och att eleverna som antas är välpresterande.
Det kan även indikera skolans rykte och popularitet.
Det kan hjälpa dig att bedöma om skolan matchar dina akademiska mål och förväntningar.
fig 21. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng medel
för BA, Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för El- och energiprogrammet (EE)
Antal elever, EE, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 22. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för EE, Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, EE, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 23. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för EE, Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, EE, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 24. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för EE, Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, EE, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 25. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för EE, Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, EE, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 26. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för EE, Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Fordons- och transportprogrammet (FT)
Antal elever, FT, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 27. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för FT, Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, FT, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 28. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för FT, Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, FT, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 29. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för FT, Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, FT, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 30. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för FT, Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, FT, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 31. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för FT, Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng min, FT, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
Nyckeltalet "Antagningspoäng Min" visar den lägsta poängnivån som krävdes för att bli antagen till ett program.
Det är av betydelse eftersom det ger en uppfattning om tröskeln för att få tillträde till programmet.
En lägre minimipoäng kan betyda att skolan har en mer inkluderande antagningspolicy och kan vara mer tillgänglig för en bredare elevbas.
fig 32. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng min
för FT, Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antagningspoäng medel, FT, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
Nyckeltalet "Antagningspoäng Medel" visar den genomsnittliga poängnivån som krävs för en elev att bli antagen till ett program.
Det är en viktig indikator på skolans akademiska krav och konkurrenskraft.
Ett högre medelvärde för antagningspoängen kan tyda på att skolan har höga akademiska krav och att eleverna som antas är välpresterande.
Det kan även indikera skolans rykte och popularitet.
Det kan hjälpa dig att bedöma om skolan matchar dina akademiska mål och förväntningar.
fig 33. Jämför nyckeltalet: Antagningspoäng medel
för FT, Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Individuellt alternativ (IMA)
Antal elever, IMA, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 34. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för IMA, Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, IMA, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 35. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för IMA, Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, IMA, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 36. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för IMA, Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, IMA, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 37. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för IMA, Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, IMA, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 38. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för IMA, Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Programinriktat val (IMV)
Antal elever, IMV, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 39. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för IMV, Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, IMV, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 40. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för IMV, Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, IMV, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 41. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för IMV, Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, IMV, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 42. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för IMV, Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, IMV, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 43. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för IMV, Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för VVS- och fastighetsprogrammet (VF)
Antal elever, VF, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 44. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för VF, Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, VF, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 45. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för VF, Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, VF, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 46. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för VF, Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, VF, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 47. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för VF, Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, VF, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 48. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för VF, Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Nyckeltal för Yrkesintroduktion (IMY)
Antal elever, IMY, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
Nyckeltalet "Antal elever" ger dig en indikation på skolans storlek och resurser.
En mindre skola kan erbjuda en intim inlärningsmiljö med mer personlig kontakt, medan en större skola skulle kunna erbjuda ett bredare utbud av extra aktiviteter, resurser och möjligheter.
Det kan också påverka undervisningens kvalitet. Så detta nyckeltal kan hjälpa dig att förstå skolans karaktär och om den passar dina behov och intressen.
fig 49. Jämför nyckeltalet: Antal elever
för IMY, Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal elever per lärartjänst, IMY, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
Nyckeltalet "Antal elever per lärartjänst" ger dig en indikation om hur många elever varje lärare ansvarar för.
Ett lägre antal elever per lärartjänst kan innebära mer personlig uppmärksamhet och stöd för eleverna, vilket kan vara avgörande för deras inlärning och utveckling.
Om antalet elever är för högt i förhållande till antalet lärare kan det vara svårt att erbjuda högkvalitativ undervisning och att möta individuella behov.
Det här nyckeltalet kan hjälpa dig att förstå om skolan kan ge den typ av inlärningsmiljö som ger eleverna möjligheter att få den utbildning och stöd som behövs för att blomstra i skolan.
fig 50. Jämför nyckeltalet: Antal elever per lärartjänst
för IMY, Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel behöriga lärare, IMY, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
Andel behöriga lärare är ett nyckeltal som visar hur många av skolans lärare är kvalificerade för att undervisa i sina ämnen.
Lärare med rätt utbildning och kompetens räknas ha en större förmåga att leverera effektiv undervisning och stödja elevernas inlärning.
Nyckeltalet kan alltså hjälpa dig att förstå om skolan har kompetenta och utbildade lärare som ska kunna ge eleverna en bra utbildning.
fig 51. Jämför nyckeltalet: Andel behöriga lärare
för IMY, Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Andel specialpedagogtjänster, IMY, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
Nyckeltalet "Andel specialpedagogtjänster" visar hur många specialpedagoger som är tillgängliga för elever med särskilda behov eller inlärningssvårigheter.
Specialpedagoger har den specialistkunskap som krävs för att hjälpa dessa elever att nå sin fulla potential.
En hög andel specialpedagoger indikerar att skolan har resurser för att stödja dessa elever på ett effektivt sätt.
Det kan hjälpa dig att förstå om skolan har resurser och kompetens för att hjälpa elever med särskilda behov att lyckas i sin utbildning.
fig 52. Jämför nyckeltalet: Andel specialpedagogtjänster
för IMY, Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Antal speciallärartjänster, IMY, Tullängsgymnasiet RGD-RGH
Nyckeltalet "Antal Speciallärartjänster" visar hur många speciallärartjänster som är tillgängliga för elever med särskilda behov.
En hög andel speciallärartjänster är viktig eftersom det visar att skolan har resurser för att ge rätt stöd till dessa elever.
Speciallärare brukar kunna erbjuda individuell undervisning, stödundervisning i klassrummet, anpassade läromedel, rådgivning och stöd för lärare och föräldrar m.m.
Det är avgörande för att bedöma om skolan har rätt resurser och kompetens för att stödja elever med särskilda behov.
Det hjälper dig att se om skolan kan erbjuda adekvat hjälp för dessa elever.
fig 53. Jämför nyckeltalet: Antal speciallärartjänster
för IMY, Tullängsgymnasiet RGD-RGH med kommunen och Sverige (Källor: SV, swestat.se)
Skolenkäten: Elevernas och Lärarnas Värdefulla Åsikter om Tullängsgymnasiet RGD-RGH
Skolenkäten genomförs av Skolinspektionen.
Vi tycker att resultatet av enkäten är speciellt värdefullt för dig som vill veta mer om skolan.
Det är ju trots allt eleverna och lärarna på gymnasieskolan som tycker till!
Resultatet från skolenkäten används självklart också i huvudmans och skolans systematiska kvalitetsarbete.
Det senaste skolenkätresultatet (2023)
Välj den skolenkät som du är intresserad av!
Skolor i Örebro kommun som erbjuder samma program
Om du är nyfiken på vilka andra skolor i Örebro kommun som erbjuder något av de program som Tullängsgymnasiet RGD-RGH har kan du följa länken nedan!
- Bygg- och anläggningsprogrammet (4 st skolor)
- El- och energiprogrammet (5 st skolor)
- Fordons- och transportprogrammet (6 st skolor)
- Individuellt alternativ (3 st skolor)
- Programinriktat val (14 st skolor)
- VVS- och fastighetsprogrammet (4 st skolor)
- Yrkesintroduktion (8 st skolor)
Address och kontaktuppgifter till Tullängsgymnasiet RGD-RGH
Använd gärna kontaktuppgifterna nedan för att komma i kontakt med skolan.
- Telefon: 019-211000
- Besöksadress: Tullängsgatan 7, 70225 Örebro ◳
- Hemsida: http://www.orebro.se/tullangsgymnasiet ◳
Grattis! Bra jobbat!
Det är få som tar sig hela vägen ner igenom alla dessa nyckeltal!
Ett stort tack för ditt engagemang för skolstatistik.
Sverige behöver fler som dig. Bra där!
Nu kanske vi kan intressera dig för någon annan skola i Örebro kommun? Eller varför inte titta närmare på skolor i andra kommuner i Örebro län?
Sedan får vi inte glömma statistiken om skolans huvudman Örebro Kommun. Det kan vara en guldgruva för någon som dig!
Och om inte det faller dig i smaken har vi alltid startsidan eller sökrutan nedtill?